5 tips voor de beste contentstrategie

30-12-2019

Het schrijven van goede content is niet altijd makkelijk. Maar je raadt het al, bij FindFactory draaien we onze hand daar natuurlijk niet voor om. Of het nu een ontzettend kek blog is (zoals deze) of een prikkelende post op Facebook, ons content- en social team schudt het aan de lopende band uit hun mouw. En nu vraag je jezelf misschien af: ‘Hoe doen ze dat nou?’. We hebben een aantal bruikbare tips voor je op een rij gezet om je op weg te helpen.

1. Post regelmatig

Sociale media zijn kanalen waar veel mensen dagelijks te vinden zijn. Gemiddeld volgt een Instagram gebruiker een paar honderd accounts. Dit staat dagelijks dus garant voor een hoge dosis aan indrukken en informatie waar je je als bedrijf staande in dient te houden. Wanneer je een keer een post plaatst is dit leuk, maar een contentstrategie is pas compleet als je doelgroep meerdere keren per week aan jouw merk wordt herinnerd.

Het inrichten van een contentplanning is een verstandige keuze als je met enige regelmaat posts wil plaatsen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een contentplanning om maandelijks posts en foto’s klaar te zetten en in te plannen.

2. Gebruik emoji’s

Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van emoji’s de betrokkenheid van je berichten op Facebook, Instagram en LinkedIn verhoogt. Zorg er dus voor dat je bij elke post passende emoji’s uitzoekt om je volgers aan te zetten tot actie. Hierbij is het natuurlijk belangrijk om het te laten passen bij het merk en het kanaal. Zo is het op LinkedIn niet gebruikelijk om emoji’s te gebruiken die emotie uitdrukken. Hier zijn praktische emoji’s gepaster.

3. Gebruik meerdere kanalen

Op verschillende social media kanalen bevinden zich verschillende doelgroepen. Maar dat niet alleen, gebruikers op verschillende platformen gedragen zich ook verschillend. Zo zijn conversiedoelstellingen via Facebook makkelijker te realiseren dan via Instagram en is LinkedIn bij uitstek geschikt voor het aanboren van een zakelijke doelgroep. Om dus van al deze mogelijkheden te kunnen profiteren is het van belang om te weten op welke kanalen je doelgroep zich bevindt en om op elk van deze kanalen actief te zijn als merk. Zo weet je zeker dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep de berichten zien.

4. Verhoog de interactie

Het is altijd positief wanneer gebruikers met je content interacteren. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te zorgen dat er meer mensen je bericht zullen liken, erop zullen reageren of een andere manier van interactie zullen aangaan. Zo is het aan te raden om in de caption een vraag te stellen zodat de gebruiker wordt uitgenodigd om te reageren. Ook helpt het om zowel op Facebook als Instagram meerdere hashtags aan het bericht toe te voegen.

5. De juiste tone of voice

Voordat je begint met het inrichten van een contentplanning waarbij je iedere dag, op elk kanaal, vier berichten met tien emoji’s plaatst, is het verstandig om te bepalen wat het doel van je posts is en wie je aan wil spreken. Zoals eerder besproken kan dit per kanaal verschillen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op LinkedIn de volgers met ‘u’ aan te spreken en dit op Instagram en Facebook niet te doen.

Contentstrategie bij FindFactory

Uiteraard is er nog heel veel meer te vertellen over het op de juiste manier inzetten van social media voor jouw strategie. We vertellen je er bij FindFactory graag meer over. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Fotografie // Omslag: Joshua Hoehne op Unsplash // 1: Marten Bjork op Unsplash