Zo begin je met adverteren op Amazon

19-05-2020

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: webgigant Amazon heeft begin dit jaar officieel voet op Nederlandse (digitale) bodem gezet. In deze driedelige blogreeks helpen wij jou door de jungle die Amazon heet. Zie en lees hier: deel 2.


Misschien heb je na de officiële intreding van Amazon in Nederland inmiddels een account aangemaakt en ben je begonnen met verkopen via Amazon. De kans is ook groot dat je al meerdere pop-ups en mails hebt gehad om te adverteren via Amazon. Maar wat is Amazon Advertising? Waarom zou je het gebruiken? Hoe zet je het in? Wij schetsen graag een beeld van wat je te wachten staat.

 

Wat is Amazon Advertising?

Evenals op Bol.com begint de zoektocht van een consument op Amazon vaak met het intypen van een zoekopdracht. Deze zoekopdracht zorgt ervoor dat er zowel organische als betaalde resultaten getoond worden. De betaalde resultaten zijn eenvoudig te herkennen aan het label ‘Gesponsord’, boven de titel van het product.

Zoals je wellicht gewend bent bij Google Ads verloopt ook bij Amazon het bieden via een veilingsysteem. Eén van de mogelijkheden hierbij is om te bieden op zoekwoorden, deze zoekwoorden geef je een CPC-bod mee. De afkorting CPC zegt het al: Cost per click. Je hoeft dus alleen te betalen wanneer iemand ook daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en vervolgens op de productpagina terechtkomt. Afhankelijk van de competitiviteit van het ingestelde bod wordt de zichtbaarheid op de resultatenpagina bepaald.

Waarom adverteren via Amazon?

Amazon is één van de, zo niet de snelstgroeiende online marketplace. Een ander voordeel is dat het vrij eenvoudig is om het aanbod aan producten naar bijvoorbeeld de Duitse, Engelse of zelfs Amerikaanse markt te ‘kopiëren’. De (geschatte) omzetten van de Duitse- en Engelse marktplaats van Amazon in 2019 zijn respectievelijk 22,23 en 17,53 miljard (!) euro. Met relatief weinig inspanning ‘kopieer’ je het productaanbod van jouw onderneming door naar een van deze markten.

Sponsored products

Deze advertentievariant is erg populair en wordt door Amazon-Sellers veelvuldig ingezet. Met Sponsored products heb je meerdere manieren van targetten. Je kunt ervoor kiezen om specifieke zoekwoorden mee te geven aan een product. Wanneer je hiervoor kiest heb je de keuze om exacte-, zinsdeel- of brede zoekwoorden toe te voegen. Deze manier van targetten is uitermate geschikt wanneer je weet welke termen er gebruikt worden om naar jouw producten te zoeken. Iets dat je middels een gedegen zoektermonderzoek (SEO) kunt bepalen. Mocht je deze info niet hebben, dan kun je ook kiezen voor ‘automatische targeting’. Met automatische targeting zal Amazon zelf op zoek gaan naar geschikte zoekopdrachten gebaseerd op de beschikbare productinformatie.

Er is ook nog een derde manier van targeten, namelijk ‘product targeting’. Deze optie biedt de mogelijkheid om specifieke ASIN’s (Amazon Standard Identification Number) of productcategorieën te targetten. Wil je dat jouw product wordt weergeven wanneer een potentiële klant zoekt op het vergelijkbare product van de concurrent? Dan is deze optie ideaal. Ook wanneer je nog niet weet welke zoektermen exact gebruikt worden biedt deze manier van targeten uitkomst.

// Het ASIN, oftewel Amazon Standard Identification Number is vergelijkbaar met het EAN (Europees Artikel Nummer) dat automatisch wordt toegekend aan producten.

Product targeting op specifieke ASIN’s werkt als volgt: stel je verkoopt een nieuwe koptelefoon ‘Merk A model 1’. Omdat dit een nieuw product is bestaat de kans dat er nog niet of niet veel gezocht wordt naar dit specifieke product. Merk B heeft een vergelijkbare koptelefoon genaamd ‘Merk B model 2’, een populaire koptelefoon die al langer op de markt is en vergelijkbare specificaties heeft. Om meer klikken te genereren naar de productpagina van de ‘Merk A model 1’ koptelefoon kies je er voor om de targeting in te stellen op de ASIN van de koptelefoon ‘Merk B model 2’.

 


Wil jij weten hoe je jouw Amazon-campagnes tot een succes maakt? Hoe je de resultaten van je campagnes op Amazon analyseert? Of wat je moet doen om je producten beter vindbaar te maken? Volg dan vanaf nu deze blogreeks (zie hier deel 1) óf benader onze Amazon certified expert Sven voor extra informatie en een advies op maat.