cases

ØDE Design

Branding voor een nieuw designlabel

Van jeugdvriendschap tot keukentafel-idee en van merkstrategie tot deelnemer van een prestigieuze designbeurs. We nemen je mee in het merkverhaal van het nieuwe Nederlandse designlabel ØDE.

 

Een nieuw designlabel op de markt zetten

Doe het maar even, een nieuw label in een behoorlijk verzadigde markt brengen. Zo gezegd, zo gedaan. De wens vanuit oprichters Emily, Rolf en Rob broeide al een hele tijd onder het oppervlak. Begin 2021 hakten ze de knoop door en sloegen ze de handen ineen met ons team.

Met ØDE zetten ze de toon voor een nieuw designlabel voor hoogwaardige tafels. Als een merk waar verbinding centraal staat, net zoals een tafel zelf centraal staat bij alle sociale gebeurtenissen in iedere generatie. Kortom, een object dat in veel huishoudens een belangrijke verbindende factor vormt in alles wat eraan afspeelt.

 

Van concepting naar volwaardig brandbook

Branding & concepting | Meerdere marketingteams kwamen aan bod bij de ontwikkeling van ØDE. Een ontwikkeling die begon bij een grondige analyse voor een solide merkbasis. Wie ben je en wat wil je uitstralen? Waarom doen we wat we doen? Hoe doen we dit? En wat is het eindresultaat? Belangrijke vragen om tot de kern van de identiteit te komen.

Daarop volgden diverse sessies om de merkstrategie concreet af te bakenen. Met als resultaat een brandbook waar de merkidentiteit compleet is uitgewerkt. Wat daarin staat? Allereerst alles over de identiteit en oorsprong van ØDE, zoals het merkverhaal, merkwaarden, missie en visie. Ook het logo, typografie, kleurgebruik en beeldrichtlijnen komen aan bod in het brandbook.

Het logo | Een belangrijk kenmerk voor ØDE is de historie, want er wordt gewerkt met ambachten die teruggaan tot de 18e eeuw. Iets dat – naast verbinding – een centrale rol speelt in het hele merkverhaal. Deze verbinding komt ook naar voren in het logo. Een strak monogram dat het startpunt vormde voor het gehele brandingtraject.

 

lees het verhaal van ØDE  

Webdesign

Webdesign | Het brandbook diende als uitgangspunt voor het webdesign. Alle merkwaarden, lettertypen, kleuren en andere richtlijnen die voor ØDE van belang zijn, komen hierin terug.

 

Meer zien van de website?  

Een nieuw merk in (bewegend) beeld

Dat één beeld meer zegt dan duizend woorden, is bekend. Daarom kozen we ervoor het verhaal van ØDE in een aantal video’s te verpakken. Hierin komen de oprichters en designers afzonderlijk van elkaar aan het woord.

Ieder van hen kreeg de ruimte hun verhaal te delen, zodat we er daarna verschillende versies van konden maken. Elke versie diende een ander doel, zoals een uitgebreidere versie voor de website en kortere versies voor social media posts.

 

Social media activatie om doelgroep te bereiken

Naamsbekendheid | Een nieuw designlabel vraagt niet alleen om een creatief branding- en webtraject. De naam an sich moet ook gaan leven bij het publiek, waaronder de beoogde doelgroep. Het opzetten van social media kanalen is dan ook een noodzakelijke must om deze online te bereiken.

Social media campagnes | Om te werken aan naamsbekendheid werden én worden alle social kanalen (Instagram, LinkedIn en Facebook) voorzien van content die past bij het merk, zowel in beeld als tekst. Met behulp van campagnes gericht op de (inter)nationale doelgroep, wordt gewerkt aan het vergroten van ØDE Design als nieuwkomer op het gebied van high end Dutch design labels.

 

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief