DATA EN TOOLING

Knowledge is power. En je kunt je misschien wel voorstellen dat het gedrag van je websitebezoekers een hoop interessante bevindingen (lees: essentiële kennis) met zich meebrengt. Het is daarom absoluut van belang dat je deze bulk aan data op een correcte manier doormeet. Een juiste inzet van tools als Google Analytics, Google Tag Manager en Hotjar helpen ons om relevante inzichten te verkrijgen voor de optimalisatie van jouw website. Middels deze tools kunnen we nauwkeurig monitoren wat er zich daadwerkelijk afspeelt op je website en vervolgens op een logische manier sturen op conversies.

EXPERTS IN DATA

Bij FindFactory kunnen we onszelf met trots echte datajunkies noemen. Alles wat we doen, baseren we op data. Het op de juiste manier verkrijgen van data is al een fiks klusje, maar het op de juiste manier uitlezen ervan én de vertaling naar content en campagnes is de echte uitdaging. Gelukkig zijn wij in het bezit van mensen met strategische kennis en kunde in de breedste zin van het woord. Zo realiseren wij omnichannel campagnes die écht ergens op gebaseerd zijn.

DE JUISTE TOOLING

Het doormeten van data, hoe doen we dat dan? Uiteraard laten we ons helpen door verschillende tools. Om een beeld te geven van wat die tools ons allemaal kunnen vertellen, hebben we de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

GOOGLE ANALYTICS

De hoogstwaarschijnlijk meest bekende datatool is Google Analytics. Deze tool geeft je allereerst enorm veel informatie over het gedrag van je websitebezoekers. De online, en bovendien gratis, dataverwerker is daarentegen voor velen een warrig doolhof van eindeloze mogelijkheden. Gelukkig kennen onze specialisten deze wirwar aan opties inmiddels op hun duimpje en kunnen we met de juiste instellingen, filters en segmenten alle data dusdanig inrichten én inzetten voor de optimalisatie van jouw website. Wat we hiermee concreet kunnen bereiken? Denk zoal aan een verhoging in omzet/aanvragen van dezelfde bezoekers, inzicht in de herkomst van traffic en uiteraard het effectiever inrichten van de betreffende website.

GOOGLE TAG MANAGER

Het gebruik van Google Tag Manager vereist iets meer kennis en kunde. Deze tool draait simpel gezegd om het aanmaken en beheren van zogenoemde ‘tags’. Met andere woorden: stukjes code waarmee je gegevens kunt verzamelen over een specifieke website en alle gebruikers ervan. Juist gebruik van deze tags draagt positief bij aan de performance van een website, anders geldt hetzelfde. De Google Tag Manager brengt het beheer van deze tags op één plek samen, waardoor je altijd toegang hebt tot een helder overzicht van de geïmplementeerde tags én hoe deze presteren. Je hebt hierdoor dus ook altijd de mogelijkheid om de gekozen tags aan te passen of verwijderen. Anders gezegd: optimaliseren. Klinkt makkelijk? Klopt, maar het vergt wel enige precisie. Zo kan slechts één verkeerde tag al je codes beïnvloeden.

HOTJAR

Een tool die ontzettend veel inzicht geeft in het gedrag van een gebruiker van een website is Hotjar. En het is bovendien ook één van de meest complete tools om het gedrag van websitebezoekers in kaart te brengen. Hotjar omvat welgeteld zeven afzonderlijke tools met elk hun eigen ingenieuze functionaliteiten, te weten Heatmaps, Conversion Funnels, Form Abandonment, Visitor Playbacks, Feedback Polls, Surveys en Recruit User Testers. Onze SEO- en CRO-specialisten zetten Hotjar in om het gedrag van bezoekers binnen de website in kaart te brengen. Zo kunnen mogelijke problemen in kaart worden gebracht en kan bijvoorbeeld de customer journey van een webshop worden geoptimaliseerd.

Samen optimaliseren

Wij hebben dataoptimalisatie toegepast voor onder andere:

Neem contact op met..

Rob Bogaers

Founder & digital consultant