DATA EN TOOLING
Data is power. We noemen onszelf met trots datajunkies. Alles wat we doen, baseren we op data. Het op de juiste manier verkrijgen van data is al een fiks klusje, maar het op de juiste manier uitlezen ervan én de vertaling naar content en campagnes is de echte uitdaging.
MARKETING MET DATA EN TOOLS
Het doormeten van data, hoe doen we dat dan? Zoal door het gebruik van verschillende tools. Een juiste inzet van tools als Google Analytics, Google Tag Manager en Hotjar helpen ons om relevante inzichten te verkrijgen voor de optimalisatie van jouw website. Middels deze tools kunnen we nauwkeurig monitoren wat er zich daadwerkelijk afspeelt op je website en vervolgens op een logische manier sturen op conversies. Om een beeld te geven van wat die tools ons allemaal kunnen vertellen, hebben we de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
GOOGLE ANALYTICS
De hoogstwaarschijnlijk meest bekende datatool is Google Analytics. Deze tool geeft je allereerst enorm veel informatie over het gedrag van je websitebezoekers. De online – en bovendien gratis – dataverwerker is alleen voor velen een warrig doolhof van eindeloze mogelijkheden. Met de juiste instellingen, filters en segmenten kun je de hele boel inrichten én inzetten voor website optimalisatie.
GOOGLE TAG MANAGER
Het gebruik van Google Tag Manager vereist iets meer kennis en kunde. Deze tool draait simpel gezegd om het aanmaken en beheren van zogenoemde ‘tags’. Met andere woorden: stukjes code waarmee je gegevens kunt verzamelen over een specifieke website en alle gebruikers ervan. Juist gebruik van deze tags draagt positief bij aan de performance van een website, anders geldt hetzelfde.
- Klinkt goed? Neem hieronder contact op óf volg een training op jouw niveau.
HOTJAR
Een tool die ontzettend veel inzicht geeft in het gedrag van een gebruiker van een website is Hotjar. En het is bovendien ook één van de meest complete tools om het gedrag van websitebezoekers in kaart te brengen. Hotjar omvat welgeteld zeven afzonderlijke tools met elk hun eigen ingenieuze functionaliteiten, te weten Heatmaps, Conversion Funnels, Form Abandonment, Visitor Playbacks, Feedback Polls, Surveys en Recruit User Testers.
Onze SEO- en CRO-specialisten zetten Hotjar in om het gedrag van bezoekers binnen de website in kaart te brengen. Zo kunnen mogelijke problemen in kaart worden gebracht en kan bijvoorbeeld de customer journey van een webshop worden geoptimaliseerd.
- Meer weten over de mogelijkheden van Hotjar? Onze SEO- en CRO-specialisten staan paraat.