De mogelijkheden van Ephemeral content

24-01-2020

Misschien heb je nog nooit van het begrip ephemeral content gehoord, maar de kans dat je met het type content bekend bent en er dagelijks mee interacteert is heel groot. De letterlijke vertaling van het woord ephemeral is ‘vluchtig’. Ephemeral content betekent dus dat de content kort te bekijken is. Dit type content werd voor het eerst geïntroduceerd met de lancering van Snapchat in 2011.

Met de mogelijkheid om foto’s die na korte tijd verdwijnen naar vrienden te sturen had Snapchat een uniek concept wat snel aansloeg. Instagram en Facebook volgden het voorbeeld en lanceerden de optie om een Story te plaatsen; een foto of video die 24 uur lang voor vrienden te zien is. Maar er zijn ook andere vormen van ephemeral content. Zo bieden Facebook en Instagram de mogelijkheid om een livevideo uit te zenden via hun platform. Hierna kan er worden gekozen of de video na de live uitzending nog te bekijken is.

Instagram Live

FOMO en social media

Waar het toepassen van ephemeral content een beroep op doet is het aanwakkeren van het FOMO-gevoel bij mensen; fear of missing out. De kans is namelijk, dat als je als gebruiker bepaalde informatie niet goed bekijkt, dat je bepaalde informatie of beelden niet meer terug zult zien. Dit heeft tot gevolg dat vluchtige content zorgt voor erg attentieve gebruikers die meer van je advertentie of organische content zullen onthouden.

Ephemeral contentmarketing

Het is bij zowel Snapchat, Instagram als Facebook mogelijk om betaalde campagnes en organische ephemeral content in te zetten. Voor beide categorieën gelden ongeveer dezelfde vuistregels om rekening mee te houden. We zetten ze voor je op een rijtje.

1. Zorg voor herkenning

Het is belangrijk dat de doelgroep al bekend is met een product of merk wanneer deze in aanraking komt met de content. Omdat de content van korte duur is, heeft de gebruiker van een platform vaak geen intentie om actief na te denken over de content. Daarom is herkenning van een merk of een product van groot belang.

2. Wek interesse vanaf het eerste moment

Ephemeral content kan snel worden weg geklikt door de gebruiker. Daarom is het van belang dat het eerste beeld meteen pakkend is en de aandacht trekt. De keuze om bijvoorbeeld een Instagram Story van een adverteerder te bekijken wordt in een splitsecond gemaakt.

3. Laat de content elkaar opvolgen

Dat content slechts tijdelijk te bekijken is, betekent niet dat een story of live video geen onderdeel kan zijn van een verhaal. Wanneer de content op elkaar lijkt maar steeds een ander deel van het verhaal van je merk naar voren laat komen worden geïnteresseerde gebruikers steeds opnieuw getriggerd. Daarnaast zullen ze eerder geneigd zijn de content langer te bekijken omdat er herkenning optreedt.

FindFactory blijft hangen.

De mogelijkheden voor ephemeral content zijn eindeloos, veel te veel om in een blog allemaal op te sommen. En wat nu de beste strategie is voor jouw merk? Daar hebben we het graag samen over, neem eens vrijblijvend contact met ons op!