Domeinautoriteit

Een van de belangrijkste onderdelen om een hoge positie in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te bewerkstelligen, is een hoge domeinautoriteit. Hiermee is het dus een onderdeel van SEO. In dit blog nemen we je mee in wat dit begrip inhoudt, hoe je inzicht kunt krijgen in je domeinautoriteit en hoe je domeinautoriteit verhoogd.

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit wordt uitgedrukt in een getal tussen 0 en 100 en wordt ook wel DA genoemd. Hoe hoger deze score, hoe hoger je website wordt weergegeven in zoekmachines zoals Google. Deze score is voornamelijk afhankelijk van links naar de website en links binnen de website. Hierbij wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van de links. Wanneer er bijvoorbeeld van een website met een hoge score naar je domein wordt gelinkt voegt deze meer toe aan de score dan wanneer een laag beoordeelde website naar de jouwe linkt.

Naast de DA bestaat er ook pagina autoriteit. Dit is een zelfde score echter gaat het hier niet om de gehele website maar een enkele pagina.

Check je domeinautoriteit

Er zijn verschillende tools beschikbaar online om snel en gemakkelijk inzicht te krijgen in de domeinautoriteit van je website. Dit kan je gebruiken om te checken of optimalisaties zinvol zijn geweest maar ook om te kijken naar de score van de concurrentie. Door inzicht te krijgen in scores van concurrenten is het gemakkelijker om doelen te stellen voor de eigen DA score.

De volgende tools kun je gebruiken:

  1. Majestic
  2. Moz toolbar
  3. SEMrush

Een score van 100 is voor de meeste bedrijven niet haalbaar, enkel websites als YouTube en Facebook komen in de buurt bij deze score. Schrik dus niet als de score van je website een stuk lager uitvalt. Maak vooral de vergelijking met je grootste concurrenten.

Verhoog je domeinautoriteit

Er zijn verschillende tips die kunnen bijdragen om de domeinautoriteit van je website een boost te geven. We zetten er een aantal voor je op een rijtje:

1. Technische SEO

Het is van belang dat de technische SEO van de website op orde is. Hierbij moet je denken aan de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en de sitemap van de site. Dit is niet zo zeer een manier om de score omhoog te helpen. Het is meer een voorwaarde voor het halen van een hoge ranking.

2. Intern linkprofiel

Linkbuilding bestaat uit het interne- en het externe linkprofiel. Wanneer het gaat over het interne linkprofiel wordt er gedoeld op de structuur binnen de eigen website. Het is van belang om als het ware een web van links binnen de website te creƫren. Dit dient twee doelen; het maakt het voor de bezoeker makkelijker om de structuur van de website te begrijpen en Google kan de website gemakkelijker crawlen en indexeren, met een hogere score tot gevolg.

3. Extern linkprofiel

Een extern linkprofiel, oftewel een backlink-profiel, bevat links vanuit andere websites naar jouw website. Google kijkt bij het toekennen van een score op basis van links naar verschillende onderdelen. Zo is het van belang hoeveel links er vanuit verschillende domeinen naar de site linken en de waarde van deze links. Deze wordt bepaald voor de SEO-scores van de website waarvan de links afkomstig zijn.

Om de externe links te verhogen is het van belang om goede content te schrijven. Dit kan bijvoorbeeld deelacties uitlokken via sociale media en andere kanalen.

FindFactory als SEO-autoriteit

Bij FindFactory hebben wij alles in huis om alle onderdelen van SEO tip top in orde te kunnen maken. Neem eens contact met ons op, dan voorzien we je op ons kantoor van een heerlijk bakje koffie!

our stories