Facebook organisch

Dat je als bedrijf anno nu op Facebook aanwezig moet zijn, daar was je waarschijnlijk al achter. Maar ook wij snappen dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Waar moet je op letten als je als bedrijf voor het eerst aan de slag gaat op Facebook? Of waar moet je op letten als je het bestaande account eens goed onder de loep gaat nemen?

De afgelopen jaren is er heel wat veranderd in het algoritme van Facebook. Waar het een aantal jaar geleden nog mogelijk was om met goede organische content zo’n 40% van je fans te bereiken, ligt dat percentage tegenwoordig eerder tegen de 10% aan. Waarom zou je dan nog organische content produceren, denk je misschien. Dat is uiteraard een hele logische vraag.

Het bijhouden van een organische feed op Facebook is absoluut nog een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Echter zal het directe doel misschien niet meer zijn om conversies binnen te halen. Wel kunnen posts op een organische tijdlijn uitstekend laten zien waar de doelgroep goed op reageert. Merk je dat bepaalde berichten meer interactie veroorzaken dan anderen? Dan zullen deze posts het in advertentiecampagnes hoogst waarschijnlijk ook goed doen. Door op deze manier naar de beschikbare data te kijken gaan organische en betaalde posts hand in hand.

Naast het feit dat organische posts een goede manier zijn om in te spelen op de wensen van de doelgroep, hebben ze nog een andere belangrijke functie. Zo blijft het een belangrijke tool om de grootste fans van je merk aan je verbonden te houden. Klanten die bijvoorbeeld vaak aankopen doen, of vaak reageren op posts zijn extreem waardevol voor je merk. Die grootste fans wil je uiteraard blijven bedienen met goede organische content.

Interactie met Facebook Ads

Organische posts moeten naadloos samenvallen met de Ads campagnes binnen Facebook. Wanneer een geïnteresseerde gebruiker op jouw Facebookpagina terecht komt via een advertentie is deze uiteraard opzoek naar meer informatie. Organische posts van dezelfde hoge kwaliteit als de advertentie zijn dus van groot belang.

Meer weten over het opzetten van een effectieve Facebook strategie? Neem eens vrijblijvend contact met ons op!

Wil je meer weten over de advertentiemogelijkheden op Facebook? Neem hier dan eens een kijkje!

Neem contact op met...

Marlotte van den Dries

Social media & content manager

marlotte@findfactory.nl
013 - 8200164