Het belang van een omnichannel marketing aanpak

Omnichannel marketing. Wellicht klinkt het je bekend in de oren. Misschien is het helemaal nieuw voor je. Hoe dan ook: we leggen hieronder uit wat het inhoudt en hoe je het inzet om jouw marketing naar the next level te tillen. Zonder twijfel heb je zelf ooit te maken gehad met een omnichannel marketing aanpak, waarschijnlijk zonder dat je het überhaupt doorhad. En dat is nou juist precies de bedoeling!

Wat is omnichannel marketing?

Omnichannel marketing is een strategie waarbij de marketingactiviteiten van een bedrijf op verschillende kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Zo creëer je voor de doelgroep een eenduidige merkbeleving zónder dat ze doorhebben dat ze zich op andere kanalen bevinden. Deze vorm van marketing ontstond doordat de klant steeds belangrijker werd en inmiddels dik op #1 staat. De klant heeft het voor het zeggen en daar wil je als bedrijf natuurlijk op in blijven spelen en in kunnen voorzien. Dát doe je optimaal met omnichannel marketing.

Wist je dat omnichannel niet hetzelfde is als multichannel marketing? Multichannel marketing wil (heel simpel gezegd) zeggen dat je op meerdere kanalen aanwezig bent. Dit is dus minder omvattend dan omnichannel marketing.

Blog over omnichannel marketing aanpak

Leer je klant kennen

Wanneer een klant bij ons aanklopt gaan we samen aan digitale doelen werken. Deze stellen we vaak op aan de hand van verschillende analyses, waaronder de SWOT-analyse. Als de doelen duidelijk zijn, maken we een concrete strategie. Een echte omnichannel marketingstrategie. Hierbij is het cruciaal dat je jouw klant leert kennen. Je moet deze namelijk kunnen bereiken op het moment dat hij of zij dat wilt of hiervoor open staat.

Alleen je product of dienst beschikbaar stellen is niet meer genoeg. Tegenwoordig is de markt in bijna iedere branche zo verzadigd dat je zonder extra inspanningen amper opvalt. Doe je dit niet, dan is de concurrentie je al snel voor en loop je het risico om klandizie te missen. Dat wil natuurlijk niemand, dus is het fundamenteel dat je marketingstrategie klantgericht wordt aangepakt.

De basics van een omnichannel marketingstrategie

Om dan écht te beginnen met de omnichannel marketing is het van groot belang, zoals eerder benoemd, een eenduidige merkbeleving te creëren. Op ieder kanaal wil je dezelfde huisstijl terugzien en dezelfde tone of voice aanhouden. Zo wordt jouw merk herkend en laat herkenbaarheid nou net één van de belangrijkste pijlers binnen marketing zijn. Als je je klant goed hebt leren kennen, weet je ook op welke kanalen deze actief is. Zorg dus dat jij daar ook bent!

Dit zijn eigenlijk de twee voornaamste basisaspecten van omnichannel marketing. Hier kun je natuurlijk nog een hoop verdiepingsslagen in maken – en dat raden we ook zeker aan. Uiteindelijk draait het erom dat je alle kanalen in elkaar laat overlopen, zodat de klant het gevoel krijgt op dezelfde plek te zijn. Kies bijvoorbeeld voor social media advertenties die naadloos overlopen in je Google advertenties en e-mailcampagnes. Waar de klant dan ook is, hij of zij krijgt eenvoudig de informatie die hij of zij zoekt.


Altijd al een omnichannel marketing strategie willen opzetten voor jouw bedrijf en ben je overtuigd na het lezen van dit blog? Laat ons je helpen. Verschillende klanten gingen je al voor en beoordelen ons gemiddeld met een 5/5! Dus neem zeker even contact op en wie weet zitten we binnenkort om de tafel tijdens een brainstormsessie voor jouw bedrijf!