Het belang van SEO in moeilijke tijden

30-10-2020

Marketing gerelateerde activiteiten staan doorgaans vooraan in de rij als er bezuinigd moet worden binnen een bedrijf. Dat is voornamelijk het geval wanneer de zaken tijdelijk niet als gepland gaan en de knopen snel worden doorgehakt. SEO, Search- en social media campagnes van de één op andere dag stopzetten kan, maar is niet altijd de meest doordachte keuze. Vooral als het gaat om SEO is dat niet het beste idee. We leggen je graag uit waarom én hoe je deze situatie anders kunt aanpakken!

First things first. Als je wilt bezuinigen op een bepaalde dienst, maar toch dezelfde resultaten wil blijven behalen, zul je je nog een keer achter de oren moeten krabben. Toch is dit in tijden van nood geen rare vraag om te stellen, want je wilt op zoek naar kostenbesparende mogelijkheden die de boel draaiende kunnen houden. Dat gezegd hebbende, is het stopzetten van SEO iets wat je liever niet overweegt. Zo zorgt dit op de langere termijn voor meer werk voor jou en je bedrijf.

Betaald en onbetaald websiteverkeer

Als het gaat om betalend verkeer (SEA) naar je website kun je inderdaad van de een op andere dag de knop uitzetten en ook weer aanzetten. In ruil voor geld krijg je direct resultaat. Bij SEO werkt dat net even anders. Het verkeer dat je middels SEO aantrekt is organisch en heeft tijd nodig om te groeien. Je ziet naarmate de tijd vordert dat het verkeer geleidelijk aan toeneemt – als je het goed doet ten minste. Je kunt door bezuinigingen overwegen om SEO even te laten voor wat het is. Het verkeer zal niet direct teruglopen, MAAR als je in betere tijden weer wilt beginnen met SEO moet je er weken en misschien zelfs maanden werk insteken om weer een groeiende curve te zien in het organisch websiteverkeer.

Wat kun je doen om zichtbaar te blijven als bedrijf?

  1. Zorg dat er enig teken van leven blijft in je online zichtbaarheid. Dat geldt voor elk bedrijf, maar zeker voor kleine en lokale ondernemingen. In tijden van een crisis als deze is online aanwezigheid erg belangrijk, want het is misschien wel de enige plek waar je doelgroep je kan vinden. Zorg er dus letterlijk voor dat je zichtbaar blijft en plaats met enige regelmaat een update op je social platformen en/of website. Dat geeft je doelgroep in ieder geval het idee dat je er nog bent én dat ze makkelijker hun weg naar je terugvinden.
  2. Vertel je verhaal. En er valt op dit gebied meer te vertellen dan je aanvankelijk zou denken. Deel je plannen om door een crisis heen te komen, laat zien waar je doorheen gaat, maar ook zeker dat je enthousiast en gemotiveerd bent om te zoeken naar creatieve oplossingen om dit te boven te komen, leg je hart bloot en kweek – juist nu – empathie en vertrouwen bij je doelgroep.
  3. Sta open voor nieuwe ideeën. Dit valt eigenlijk een beetje samen met het punt hiervoor, want als je door de huidige omstandigheden in het rond experimenteert met andere manieren om je klanten te bedienen, is het goed om de gedachte hierachter te delen. Je wil dingen anders doen, dus zul je je publiek hierover moeten informeren, zodat zij je vervolgens misschien zelfs verder kunnen helpen met een nieuw idee voor je bedrijf. Deze periode verleent zich eigenlijk bij uitstek perfect om dit soort ideeën – die je vast wel ergens op een notitieblok bij een brainstorm hebt gekrabbeld – eens voor ‘de wolven’ te gooien. En werkt het niet, dan heb je sowieso weer nuttige data verkregen voor andere ideeën.

 


Struggle je al een tijdje met de vraag hoe je online beter vindbaar kunt worden voor je doelgroep? Onze SEO-consultants gaan graag met je in gesprek om te kijken waar er kansen liggen en hoe je deze structureel kunt aanpakken. Zin in een goed gesprek? Je weet ons te vinden.