Long tail en short tail: dit moet je weten!

04-09-2020

Leg jij bij het aantrekken van websiteverkeer de focus op populaire short tail zoekwoorden met het hoogste aantal zoekintenties? Dat is begrijpelijk. Toch is het goed om te weten dat je met een juiste inzet van long tail zoekwoorden je de doelgroep vele malen relevanter kunt bereiken – en zij jou. Het uitzoeken van deze long tail zoekwoorden vergt wat noeste arbeid, maar werpt op den duur zeker zijn vruchten af. Lees: een vitale website, waarmee je slim inspeelt op de concurrentie.

Long tail en short tail

Tijdens een zoekwoordonderzoek kunnen SEO-marketeers bepalen welke long tail en/of short tail zoekwoorden relevant zijn voor een bepaalde website, dienst, merk of specifiek product. Door deze zoekwoorden op je website te gebruiken, zorg je ervoor dat bezoekers middels hun zoekintenties bij jou terechtkomen. Het zoekvolume van short tail woorden ligt doorgaans een stuk hoger dan van long tail woorden. Dat komt doordat hierop verreweg de meeste zoekintenties plaatsvinden, waardoor de concurrentie op deze zoekwoorden hoog is. Dat betekent ook dat je bij een eventuele Google Ads campagne meer betaalt voor deze populaire woorden. Het vinden van een zoekwoord met zowel een hoog zoekvolume als lage concurrentie is voor SEO-marketeers dan ook de gouden graal.


// Wist je dat ongeveer 85% van de zoekopdrachten bestaat uit long tail zoekwoorden en 15% uit short tail zoekwoorden? De verwachting is dat het aantal long tail zoekopdrachten de komende maanden en jaren zelfs nog verder toeneemt.

Ondanks dat het zoekvolume op short tail zoekwoorden dus groter is, kun je met long tail zoekwoorden het websiteverkeer heel specifiek laten binnenkomen op jouw website. Hierdoor wordt een bezoek aan jouw website in veel gevallen als relevanter ervaren voor de bezoeker, aangezien zijn zoekintentie overeenkomt met wat hij vervolgens leest of ziet op de betreffende webpagina. Een bijkomend voordeel is dat websitebezoekers op deze manier sneller geneigd zijn tot actie, zoals een conversie, nieuwsbriefinschrijving of verder doorzoeken van de website voor aanvullende informatie.

NIET DOEN: inzetten op één trefwoord:

We zien vaak dat klanten inzetten op één trefwoord dat een enorm hoog volume heeft. Bij het gebruik van slechts een enkele zoekterm op een bepaalde webpagina loop je geheid mensen mis in hun oriëntatie op zoekmachines. Denk bijvoorbeeld maar eens na over de manier waarop je zelf op zoek gaat naar bepaalde informatie via Google. Zoekintenties bestaan vaak uit hele zinnen of minimaal een combinatie van meerdere woorden. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van spraakopdrachten, welke doorgaans volwaardige zinnen zijn. Je kunt je dus wel voorstellen dat het loont om in te zetten op veelgebruikte long tail zoekwoorden om relevanter te ranken.

WEL DOEN: onderstaande punten checken

Door long tail zoekopdrachten binnen jouw branche te onderzoeken, kom je erachter waar mensen precies naar op zoek zijn. En hier kun je natuurlijk perfect op inspelen door deze vragen op je website te beantwoorden. Maar, hoe kom je erachter wat relevante long tail zoekopdrachten zijn?

  • GOOGLE RAADPLEGEN
      • Allereerst kun je de standaard zoekfunctie gebruiken op Google Search. Zodra je hier één of meerdere woorden typt, krijg je automatisch een aantal suggesties met een hoog zoekvolume. Dat houdt in dat Google combinatietermen weergeeft waarop veel wordt gezocht. Een nadeel van deze methode is dat je slechts een korte lijst aan resultaten krijgt en de zoekvolumes achter deze resultaten niet worden weergegeven.
  • ANSWER THE PUBLIC
      • Deze tool kun je het beste raadplegen als je op zoek bent naar vragen die mensen in Google stellen rondom een of meerdere zoektermen. Op deze manier kun je inspelen op een eventuele behoefte en hier vervolgens aandacht aan besteden in de vorm van content op je website of productomschrijvingen op bepaalde webpagina’s.
  • SEMRUSH, MOZ of UBERSUGGEST
      • Deze drie tools verlenen zich perfect voor de zoektocht rondom één specifiek zoekwoord, waarbij je voornamelijk op zoek bent naar veelgebruikte combinaties. Als voorbeeld: ‘hoekbank’. Je kunt er middels deze tools achter komen of er gedurende een bepaalde periode veel wordt gezocht op ‘hoekbank leer’, ‘hoekbank stof’, ‘leren hoekbank voor de woonkamer’, ‘grijze hoekbank woonkamer’, etc. Op basis van deze combinaties kun je de vergelijkbare webpagina’s op je website zo relevant mogelijk inrichten en eventueel zelfs hele productcategorieën zo goed mogelijk vindbaar maken.
  • BOERENVERSTAND
      • Oftewel je logische verstand, want dat is in een notendop waar SEO eigenlijk om draait. Tijdens een zoekwoordonderzoek komt het enorm van pas als je je even volledig kun verplaatsen in de oriëntatie van een potentiële websitebezoeker, oftewel klant. Je denkt na over de manier waarop de doelgroep op zoek kan zijn naar een bepaalde dienst, product of merk van de betreffende klant. Dat kan leiden tot standaardvragen, maar ook tot nieuwe inzichten. Deze kunnen vervolgens weer leiden tot unieke en zelfs sterke zoekwoordcombinaties, waarmee de klant zich kan onderscheiden van de concurrentie.

Aan de slag met je long tail zoekwoorden!

Heb je een mooie lijst aan long tail zoekwoorden verzameld? Mooi! Dan is het tijd voor content, want hiermee kun je deze combinaties van zoekwoorden maximaal benutten. In productomschrijvingen of aanvullende teksten op categoriepagina’s kun je deze losse woorden op een logische manier in de tekst verwerken. Inderdaad, op een logische manier. Dat houdt dus in dat je ze niet lukraak in je tekst kunt droppen, want dat leest niet lekker. En daarmee vormen we meteen een bruggetje terug naar de laatste tip: gebruik je boerenverstand en verplaats je – nogmaals – in de websitebezoeker en loop na of wat je zoekt en leest begrijpelijk is, goed informeert óf zelfs activeert. Succes!


Wil je meer weten over hoe je jouw doelgroep nog beter kan voorzien van informatie waarnaar zij op zoek zijn? Onze SEO-specialisten doen niets liever! Even babbelen over de mogelijkheden doen we natuurlijk graag. Neem via deze weg contact op en dan spreken we elkaar snel!