PPC: Google Shopping

Verkoop je een tastbaar product? Dan mag Google Shopping niet meer ontbreken in jouw marketing strategie. Het acquisitie kanaal is in 2011 in Nederland gelanceerd en sindsdien niet meer weg te denken binnen het online marketing landschap. Toch laat menig e-commerce bedrijven de mogelijkheid tot adverteren via Google Shopping liggen, een gemiste kans!

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Daar waar marketeers driftig hun creatieve advertentieteksten vormen om de producten van hun opdrachtgever te verkopen, kan dit dus effectiever. Visuele informatie wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Als het gaat om jouw online marketing strategie, komt precies daar Google Shopping om de hoek kijken.

Google shopping is naast een vergelijkingstool van producten ook onderdeel van de zoekresultaten overzichtspagina. Een zoektocht naar een product resulteert dikwijls in een visuele weergave ervan die boven de tekstadvertenties is te vinden. Opnieuw geldt dat je enkel betaalt voor een klik. Resulteert een weergave van jouw product niet in een pagina-bezoek, dan betaal je hier niets voor. Overigens geldt over het algemeen dat de klikprijzen in Google Shopping lager liggen dan bij tekstadvertenties.

De verschillen in prijs hebben simpelweg te maken met de verschillen in concurrentie. Voor een tekstadvertentie is niet meer nodig dan een advertentieaccount in Google. Voor een Google Shopping campagne maken we gebruik van een product-feed. Omdat niet ieder bedrijf de technische kennis en/of mogelijkheden heeft dit aan te maken, adverteert een relatief kleiner aandeel via Google Shopping. Dat resulteert dus in de lagere klikprijzen. Wij helpen overigens graag bij het opzetten en optimaliseren van een product-feed. Want hoe beter de feed wordt ingericht, hoe beter de resultaten van jouw Google Shopping campagne.

Vandaag starten met Google Shopping betekent:

– Hogere mate van betrokkenheid i.v.m. visuele aspect,
– Specifieke en relevante advertenties op productniveau,
– Een directe showcase van je producten,
– Een grotere zichtbaarheid,
– Relatief lagere kosten per klik.