PPC: Marketplaces

Vraag een willekeurige Nederlander of  Bol.com, Marktplaats of FonQ kennen en ze beantwoorden deze vraag waarschijnlijk met een ‘ja’. De markt van online marketplaces wordt steeds groter. En daar waar dit eerder als een bedreiging werd gezien, ligt er juist een mooie kans.

Daar waar Bol.com in Nederland een grote speler is, is Amazon dat in Amerika. Van de personen die op zoek zijn naar een product, gaat daar 70% van rechtstreeks naar Amazon.com. Een zoekopdracht in Google ontbreekt en dat betekent een potentiële misser in je vertoningsaandeel. Tenzij je natuurlijk zelf aanwezig bent in een of meerdere marketplaces.

Het succes van deze marketplaces zit ‘m in het enorme maandelijkse bereik dat ze maandelijks genereren. Heb je zelf een relatief nieuw bedrijf, website of product? Dan is het nog niet zo makkelijk om online gezien te worden. Het helpt om gebruik te maken van websites die wél goed zichtbaar zijn.

Onder andere door de invloed van marketplaces groeit e-commerce enorm hard in Nederland. Daar waar in Amerika het gros van de zoekopdrachten niet altijd meer via Google verloopt, kan dit in Nederland ook gebeuren. Amazon probeert langzaam maar zeker voet aan de grond te krijgen. Ook in de Customer Journey zullen marketplaces steeds vaker terugkomen.

Het starten met marketplaces vereist wat technische kennis omdat er, net als bij Google Shopping, een sterke product-feed nodig is. Verschillende marketplaces betekenen verschillende eisen aan zo’n product-feed. Voldoet je feed niet aan de eisen? Dan kan het zijn dat deze in z’n geheel wordt afgekeurd en/of dat er een selectie van producten niet wordt vertoond. We ondersteunen je graag in de optimalisatie of opzet van jouw product-feed.

Vandaag starten met marketplaces betekent:

– Instant toegang tot miljoenen potentiële klanten
– Klanten werven die jouw bedrijf nog niet kennen
– Gebruik maken van het vertrouwen van een marketplace
– Gemakkelijker internationaal verkopen
– Vergroting van jouw online zichtbaarheid