PPC: Microsoft Advertising

Adverteren via Bing werkt praktisch op dezelfde manier als adverteren via Google. De mogelijkheden zijn iets beperkter en daarmee is Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) vaak een ondergeschoven kindje. Juist om die reden mag dit advertentieplatform eigenlijk niet ontbreken in iemands marketing strategie. Hoe dat zit, leggen we graag uit.

Het marktaandeel van Bing ligt op ongeveer 7%. Wetende dat Google met een marktaandeel van 90% zo’n 40.000 zoekopdrachten per seconde verwerkt, is een marktaandeel van 7% nog steeds niet gek. Per minuut verwerkt Bing ruim 180.000 zoekopdrachten. Veel bedrijven onderschatten dit gegeven, en daar kun jij je voordeel mee doen.

Omdat de concurrentie in de meeste branches minder aanwezig is in Bing dan in Google, liggen de klikprijzen van Microsofts advertentieplatform een stuk lager. Je vergroot bovendien je zichtbaarheid. Er is een complete doelgroep die zijn of haar zoektocht altijd en alleen start in Bing; zij komen simpelweg niet in aanraking met de advertenties van Google. Terug naar de concurrentie: omdat deze minder vertegenwoordigd is, ligt het doorklikratio of Click Through Rate (CTR) op je advertenties doorgaans een stuk hoger.

Lagere kosten, een hogere CTR: in combinatie met een sterke, goed geoptimaliseerde landingspagina kun je daar prima je voordeel mee doen. We zien dan ook vaak dat de kosten per lead of kosten per conversie in Microsoft Ads lager ligt dan in Google Ads. En starten met dit kanaal is heel eenvoudig omdat Bing het mogelijk heeft gemaakt om campagnes vanuit Google Ads te importeren. Belangrijk is dan overigens wel om die campagnes vervolgens te optimaliseren voor Bing.

Vandaag starten met Microsoft Ads betekent:

– Veelal voordelige klikprijzen,
– Je concurrentie voorblijven,
– Enkel betalen voor relevant verkeer,
– Met realtime data bijsturen op specifieke KPI’s,
– In aanraking komen met een specifieke doelgroep,
– Zelf bepalen wie wel of geen advertentie te zien krijgen,
– Zelf kiezen bij welke zoekopdrachten jouw advertentie verschijnt.