SEO

De optimalisatie van het zoeken en gevonden worden is waar het grofweg allemaal om draait binnen SEO (Search Engine Optimization). Zoekmachineoptimalisatie welteverstaan. Iedereen wil aanwezig zijn op het moment dat klanten naar jou op zoek zijn. En niet alleen via Google, maar ook via andere platformen als Bing en DuckDuckGo. Wij zorgen ervoor dat je website op de lange termijn optimaal geïndexeerd wordt, relevante content bevat én over de juiste backlinks beschikt. Deze doelstellingen behalen we zonder sponsoring van zoekmachines, want SEO is in feite puur organisch verkregen zoekverkeer.

In principe kan iedereen vanuit zijn/haar eigen stoel aan de slag met SEO. Toch komen we vaak enthousiaste doe-het-zelvers tegen die dit klusje ietwat onderschat hebben. Daarnaast moeten we je uit de droom trekken dat SEO instant wonderen verricht. Dat is namelijk niet zo. Resultaten op dit gebied zijn áltijd op de lange termijn. Om deze reden doen we bewust geen beloftes voor topposities in zoekmachines. Daartegenover staat dat we natuurlijk wel ons uiterste best doen om je website zo breed mogelijk vindbaar te maken.

BACK TO THE BASICS

Figuurlijk gesproken is een optimale indexering van je website vergelijkbaar met de fundering van een huis. Wanneer deze te wensen overlaat, kun je de bouw van een huis wel vergeten. Met andere woorden: de basis of technologie van je website moet in orde zijn. Door middel van de juiste technologie kunnen zoekmachines als Google, Bing en DuckDuckGo je website zo optimaal mogelijk crawlen. Naast indexering, kijken we onder meer naar laadtijden, apparaten waarmee je website wordt bezocht, het aantal geïndexeerde pagina’s binnen zoekmachines, canonical tags en XML-sitemaps.

Door gebruik te maken van tools als Screaming Frog en Google Search Console, brengen we in kaart waar zoekmachines tegenaan lopen als ze een website indexeren. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid geïndexeerde pagina’s ten opzichte van de daadwerkelijke grootte van een website en zaken als een buitengewoon lange laadtijd. Daarnaast zien we op deze manier ook wanneer een pagina juist helemaal niet vindbaar is en welke stappen we moeten nemen om dit te realiseren.

CONTENT IS..

Belangrijk, mits deze relevant is. Daar kunnen we vrij kort over zijn. Over relevantie gesproken. Dat is het eerste onderdeel dat we uitzoeken voor onze klanten. Na een grondig zoektermenonderzoek, beslissen we in overleg met de klant op welke termen de focus ligt. Wanneer dit netjes en overzichtelijk op poten staat, kijken we waar kansen liggen in content optimalisatie. Indien gewenst kunnen we je daar volledig in ontzien met ons content team, maar ook zeker in bijstaan wanneer je dit deel liever zelf oppakt.

Wanneer ons content team aan de slag gaat, mag je uitgaan van kwaliteit op maat. We produceren dit te allen tijde met aandacht voor de gebruiker én niet enkel voor de zoekmachine. Content scoort immers pas op het moment dat zoekmachines zien dat deze geoptimaliseerd is voor de gebruiker.

Naast relevantie in content, vinden wij dat dit onlosmakelijk is verbonden met de structuur van een website. Zowel vanuit SEO- als het algemene gebruikersoogpunt (CRO en user experience) nemen we de proef op de som. Denk aan duidelijke title tags, meta descriptions, heading tags, menustructuren en de on-site content.

Om even terug te komen op dat laatste; dit is goud waard binnen de wondere wereld van SEO. Zoekmachines zijn gék op inhoud die gericht is op de gebruiker, dus kun je je wel voorstellen dat enige verdieping in je doelgroep essentieel is. Gewapend met een uitgekiend (longtail) zoektermenonderzoek gaat ons content team aan de slag met onderwerpen die in trek zijn bij de beoogde doelgroep. Op deze manier geven we de gebruiker precies dé antwoorden waarnaar ze op zoek zijn.

Vergeet een nietszeggende tekst waarin simpelweg zoekwoorden zijn geplakt. Zo werkt het niet. Per klant (of case) bekijken we welke tone-of-voice aansluit bij zowel het platform als de gebruiker. Door SEO te combineren met een doelgroepgerichte tekst zorgen we voor een kwalitatief en vooral volledig product.

VERHOOG DE BUZZ

Praat het internet over je? Dan is dat op het gebied van SEO preciés wat je wil. Hoe meer externe websites jouw bedrijf benoemen, hoe krachtiger je in de ogen van zoekmachines bent. We spreken hier van domeinautoriteit en als deze hoog is, werkt dat op den duur door in de ranking. De belangrijkste factoren die de mate van populariteit bepalen zijn: het aantal links, de kwaliteit van deze links én de hoeveelheid unieke domeinnamen die linken naar een website. Ook de interne linkstructuur speelt een aanmerkelijke rol. Zo versterk je je positie wanneer bepaalde pagina’s binnen de website naar elkaar verwijzen op een logische manier.

TOCH DOE-HET-ZELVEN?

Denk je na het lezen van bovenstaande: ‘Dat kan ik ook!’ Dan bieden we je de mogelijkheid om een basiscursus/training te volgen voor een vliegende S(EO)-tart van je website.