WEB: Data

Knowledge is power. En je kunt je misschien wel voorstellen dat het gedrag van je websitebezoekers een hoop interessante bevindingen (lees: essentiële kennis) met zich meebrengt. Het is daarom absoluut van belang dat je deze bulk aan data op een correcte manier doormeet. Een juiste inzet van tools als Google Analytics, Google Tag Manager en Hotjar helpen ons om relevante inzichten te verkrijgen voor de optimalisatie van jouw website. Zo kunnen we middels deze tools nauwkeurig monitoren wat er zich daadwerkelijk afspeelt op je website én vervolgens op een logische manier sturen op conversies.

GOOGLE ANALYTICS

De hoogstwaarschijnlijk meest bekende van dit rijtje is Google Analytics. Deze tool geeft je allereerst onwijs veel informatie over het gedrag van je websitebezoekers. De online en bovendien gratis dataverwerker is daarentegen voor velen een warrig doolhof van eindeloze mogelijkheden. Gelukkig kennen onze specialisten deze wirwar aan opties inmiddels op hun duimpje en kunnen we met de juiste instellingen, filters en segmenten alle data dusdanig inrichten én inzetten voor de optimalisatie van jouw website. Wat we hiermee concreet kunnen bereiken? Denk zoal aan een verhoging in omzet/aanvragen van dezelfde bezoekers, inzicht in de herkomst van traffic en uiteraard het effectiever inrichten van de betreffende website.

GOOGLE TAG MANAGER

Het gebruik van Google Tag Manager vereist iets meer kennis en kunde. Deze tool draait simpel gezegd om het aanmaken en beheren van zogenoemde ‘tags’. Met andere woorden: stukjes code waarmee je gegevens kunt verzamelen over een specifieke website en alle gebruikers ervan. Juist gebruik van deze tags draagt positief bij aan de performance van een website, anders geldt hetzelfde. De Google Tag Manager brengt het beheer van deze tags op één plek samen, waardoor je altijd toegang hebt tot een helder overzicht van de geïmplementeerde tags én hoe deze presteren. Je hebt hierdoor dus ook altijd de mogelijkheid om de gekozen tags aan te passen of verwijderen. Anders gezegd: optimaliseren. Klinkt makkelijk? Klopt, maar het vergt wel enige precisie. Zo kan slechts één verkeerde tag al je codes beïnvloeden.

HOTJAR

De derde en laatste tool van dit rijtje is Hotjar. En het is bovendien ook één van de meest complete tools om het gedrag van websitebezoekers in kaart te brengen. Hotjar omvat welgeteld zeven afzonderlijke tools met elk hun eigen ingenieuze functionaliteiten, te weten Heatmaps, Conversion Funnels, Form Abandonment, Visitor Playbacks, Feedback Polls, Surveys en Recruit User Testers.

Ben je benieuwd naar wat deze interessante tools voor jouw website kunnen betekenen? Neem dan contact op en kom eens vrijblijvend langs op ons kantoor in Tilburg!