Blog

User generated content: de nieuwe mond-tot-mondreclame?

User generated content (UGC) is de afgelopen jaren flink gegroeid in Nederland. Mede door TikTok en Instagram Reels is het nu ontzettend populair. Dat komt doordat deze kanalen vaak gebruikt worden als informatiebron. Het resultaat? Content met betrouwbare informatie gemaakt door de gebruiker voor de gebruiker.

Wat betekent user generated content?

Met user generated content creëer je ultieme engagement met jouw klanten. In de vorm van video, foto en/of tekst leveren zij – vaak al als fan zijnde – content aan vanuit hun perspectief. Deze uitingen worden vervolgens vanuit de content creator gebruikt om promotie te maken voor een dienst, product of merk.

De creativiteit ligt dus bij de creators, maar het basisconcept komt vanuit een merk of bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van challenges of crouwdsourcing waarbij vaak vooraf gekozen hashtags van toepassing zijn. Na het opnemen van een filmpje kun je dit flitsender maken door ze in de app te bewerken met filters en/of effecten.

Ook is het mogelijk om live te gaan, waardoor je de interactie aan kan gaan met anderen. Inmiddels telt de app wereldwijd ruim 1 miljard actieve gebruikers. Genoeg potentie dus om jouw doelgroep te bereiken!

Met UGC creëer je vertrouwen

Wanneer het aankomt op nieuwe dingen uitproberen, vertrouwen we vaak de mening van anderen. Of het nou gaat om een lekker restaurant, het kiezen van een goed hotel of het kopen van een nieuwe telefoon: aanbevelingen van anderen zijn belangrijk voor ons.

We doen daarom vaak uitgebreid onderzoek voordat we onze portemonnee opentrekken. Maar we willen natuurlijk wél eerlijk reviews, ratings en comments zien. Want zeg nou zelf: jij herkent toch ook een typisch marketing-verkooppraatje als je er één hoort?

In het kort kan UGC gezien worden als de nieuwe mond-tot-mond reclame. Een vorm van marketing gebaseerd op authenticiteit, waar de doelgroep centraal staat door hen in te zetten als actieve content creator.

Waarom moet ik UGC inzetten?

Wij zetten de voordelen van UGC even op een rij:

  • Stimuleer engagement met gebruikers:
    Doordat een echte ‘fan’ de voordelen benadrukt van jouw dienst of product, zijn gebruikers meer gestimuleerd om de content te liken of een comment te delen. Ook zijn ze eerder geneigd om de informatie te delen met anderen.
  • Profiteer van social proof:
    UGC-creators laten zien dat zij positieve ervaringen hebben met een merk of product. Door de persoonlijke manier van informatiedeling geeft dit een betere belevenis weer aan de gebruiker.
  • Bespaar kosten:
    UGC kan veel kosten besparen als je het vergelijkt met andere marketingmiddelen. Soms is UGC-content zelfs gratis te verkrijgen. Dit is vooral mogelijk wanneer er een goede tegenprestatie is voor de gemaakte content (in de voorbeelden hieronder leggen we hier meer over uit). Daarnaast is het in sommige gevallen ook kostenbesparend, doordat je alles rondom contentcreatie uitbesteedt.
  • Gebruik van multi-inzetbare content:
    Wist je dat je UGC-content ook kan hergebruiken? De voordelen van een product of dienst blijven vaak hetzelfde, waardoor je een foto of video opnieuw kan inzetten. Bovendien maken UGC-creators graag gebruik van herkenbare omgevingen (bijvoorbeeld thuis of in een café) en simpele decoratie waar niet veel budget in hoeft te zitten.

Voorbeelden van UGC

Het mooie van UCG is dat je met jouw klanten in gesprek kunt over de vorm van waardevolle content voor hun doelgroep. Een paar toepasbare voorbeelden zijn:

  • Reviews: korte Instagram Reels en TikTok-video’s waarin gebruikers hun mening delen zijn heel populair, makkelijk te maken en snel te delen.
  • Unboxing: het letterlijk uitpakken van pakketjes geeft mensen het idee dat ze samen iets aan het ontdekken zijn.
  • Een dagje meekijken: een vlog is een goed voorbeeld waarbij kijkers het gevoel hebben dat ze echt persoonlijk worden meegenomen. Dit is aan te raden als het gaat om een bepaalde dienst die je aanbiedt.
  • Wedstrijden en giveaways: een vorm van ‘gratis’ UGC kan middels wedstrijden en giveaways. Met deze vorm vraag je bijvoorbeeld aan gebruikers om iets nieuws te bedenken (zoals een nieuwe smaak of design) of vraag je om een originele inzending met passende en overtuigende content.
  • Gebruik van multi-inzetbare content:
    Wist je dat je UGC-content ook kan hergebruiken? De voordelen van een product of dienst blijven vaak hetzelfde, waardoor je een foto of video opnieuw kan inzetten. Bovendien maken UGC-creators graag gebruik van herkenbare omgevingen (bijvoorbeeld thuis of in een café) en simpele decoratie waar niet veel budget in hoeft te zitten.

UGC gebruiken? vergeet deze tips niet!

Wil jij ook UGC toepassen in je contentstrategie? Vergeet dan niet om altijd een goede overeenstemming te hebben met de creators. Zorg ook altijd voor een duidelijke briefing: hoe specifieker, hoe beter. Maar laat natuurlijk wel genoeg ruimte over voor de eigen input en creativiteit.

Vraag daarnaast altijd (geschreven) toestemming om de content daadwerkelijk te gebruiken en eventueel te hergebruiken. De rechten van de gemaakte content liggen namelijk altijd bij de maker, ondanks dat het voor een merk of bedrijf wordt gemaakt.

En tot slot: soms kan UGC-content (onbedoeld) negatief uitkomen. Wees hierop voorbereid en ga juist het gesprek aan bij onduidelijkheden. Neem verantwoordelijkheid als er daadwerkelijk fouten zijn gemaakt. Een beetje omdenken kan al zorgen een voor een positieve draai, waardoor jouw doelgroep meer begrip heeft voor jouw waarden.

Benieuwd hoe jij UGC kan toepassen in je contentstrategie? Wij ook. Neem contact op en plan een creatieve sparsessie.

Meteen even bellen?

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief