E-mailmarketing inzetten? Dit zijn de pro’s en cons

Wist je dat e-mailmarketing één van de, zo niet het meest efficiënte online marketing kanaal is? In 2022 maken wereldwijd maar liefst 4 miljard mensen actief gebruik van e-mail. Dat is meer dan het aantal actieve gebruikers van Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok bij elkaar. Ondanks dat wordt e-mailmarketing in tegenstelling tot socialmediamarketing behandeld als een ondergeschoven kindje. Tijd om daar verandering in te gaan brengen.


Wat is e-mailmarketing

E-mailmarketing staat simpelweg voor alle vormen van marketing die via e-mail lopen. Nu horen we je denken, is dat niet gewoon een nieuwsbrief? Maar e-mailmarketing is véél meer dan dat. Bedrijven gebruiken het bijvoorbeeld ook voor welkomstmails, win-back mails of verjaardagsmails.

Wat e-mailmarketing zo fijn maakt is dat het in te zitten is in verschillende fases van de customer journey. Op die manier benader je jouw doelgroep op een directe en persoonlijke manier. Daarnaast zijn er nog meer redenen waarom wij enthousiast worden van e-mailmarketing. We hebben de belangrijkste en een aantal aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

Voordelen en nadelen van e-mailmarketing

Voordelen van e-mailmarketing

1. Budgetvriendelijk

Om aan de slag te gaan met e-mailmarketing hoef je gelukkig niet te diep in de buidel te tasten. E-mailmarketing software is vaak gratis en het afsluiten van een abonnement is zeer betaalbaar. Al helemaal als je kijkt wat je er voor terugkrijgt.

2. E-mails versturen werkt effectief

Zoals we al eerder vertelden zijn er veel actieve gebruikers. Middels marketing automation bereik je binnen de kortste keren veel mensen op een eenvoudige manier. Hierdoor bespaar je niet alleen veel geld, maar ook veel tijd. Ook belangrijk: 63% van de Nederlanders opent zijn of haar mail minimaal 3 keer per dag. Grote kans dat jouw mail aan het einde van de dag geopend is.

3. Geschikt voor het opbouwen van klantrelaties

Ondanks de opkomst van geautomatiseerde e-mails is het nog steeds mogelijk om een e-mail persoonlijk te maken. Zorg er daarom voor dat jouw content of boodschap aangepast is op de (informatie)behoeftes van de lezer. Zo voelen zij zich meer aangesproken en zijn ze meer betrokken bij jouw bedrijf.

Vergeet daarnaast niet aandacht te besteden aan de lezers die al klant zijn (geworden) of al een bestelling hebben geplaatst. Door af en toe weer wat van je te laten horen blijven ze op de hoogte van de nieuwste producten en/of ontwikkelingen binnen het bedrijf.


Nadelen van e-mailmarketing

1. Houd rekening met de AVG-regels

Helaas kun je niet Jan en alleman plotseling mailtjes gaan sturen. Dit betekent dat je zelf actief op zoek moet gaan naar mensen die geïnteresseerd zijn en zich willen inschrijven voor jouw mailinglijst, zoals een nieuwsbrief. Dat kan een tijdrovend proces zijn, maar natuurlijk altijd beter dan een dikke boete van Autoriteit Persoonsgegevens. 😉

2. De verschillen tussen desktop en mobiel

Het is (binnen de marketing) algemeen bekend dat mensen veelal via hun telefoon rondbrowsen op het internet – toch wordt daar niet altijd rekening mee gehouden. Het scherm van een telefoon is veel kleiner, waardoor de mobiele versie nooit helemaal gelijk is met de desktopversie. Houd daarom tijdens het opstellen en bewerken van een template altijd rekening met je mobiele gebruikers.

3. Concurrentie

Uiteraard ben je bij lange na niet de enige die gebruikmaakt van e-mailmarketing. Het is daarom belangrijk om jezelf te onderscheiden zodat je opvalt. En dat begint eigenlijk al met een aantrekkelijke onderwerpregel.


Begin vandaag nog met e-mailmarketing

Heeft jouw e-mail marketing strategie een boost nodig of kom je net om de hoek kijken? Daar weten onze specialisten wel raad mee. Geef een gil en we helpen je op weg.

 


Pssst.. Heb je jezelf al ingeschreven op onze nieuwsbrief? Dat kan via het formulier rechtsonder op deze pagina. Sta je op de lijst? Dan houden wij jou maandelijks (niet vaker, beloofd) op de hoogte van ontwikkelingen of trends binnen online marketing, klantcases, medewerkers die bevindingen delen over hun vakgebied, onze Academy trainingen en actuele vacatures.