Blog

Een goede nieuwsbrief schrijven? Dat doe je met deze 5 tips!

E-mailmarketing is een van de meest effectieve online marketingkanalen. Toch is het niet altijd even makkelijk om je mail te laten opvallen in de drukke inboxen van tegenwoordig.  Wanneer je frequent nieuwsbrieven gaat versturen zal je dagelijks, wekelijks of maandelijks moeten concurreren met een tal van andere bedrijven. Durf jij de strijd aan? Met deze 5 tips ga je zelfverzekerd aan de slag.

1. Prikkel lezers met de onderwerpregel

Dit is waar het allemaal begint. Voor velen is het checken van de mail een vast onderdeel van de dag, maar hoe valt jouw mail op tussen die van andere verzenders? Met een aantrekkelijke onderwerpregel verleid je lezers om je mail te openen. Laat lezers op een korte maar krachtige manier meteen weten waar je nieuwsbrief over gaat. Kies voor een originele onderwerpregel in plaats van een tekst zoals ”Nieuwsbrief juni”.

2. Zorg voor call-to-actions die triggeren

Wil je je lezers oproepen tot een actie? Bijvoorbeeld klikken naar de website, een review achterlaten of een filmpje bekijken? Haal ze dan over met een prikkelende call-to-action. Een CTA is een afbeelding of tekst die voorzien is van een boodschap, met het doel om lezers aan te zetten iets te doen. Probeer echter clichés zoals ‘lees verder’ en ‘bekijk de website’ zo veel mogelijk te vermijden.

3. Bundel de krachten van tekst én beeld

Een vlotte tekst is één, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Wissel daarom voldoende af met sprekende beelden die passen bij de inhoud van de tekst. Een goede balans tussen tekst en beeld kan ook bijdragen aan de leesbaarheid van de nieuwsbrief. Door de inhoud te structureren en af te wisselen tussen verschillende soorten inhoud, wordt de nieuwsbrief overzichtelijker en behapbaar.

4. Creëer een fijne lay-out alle apparaten

Een veelgemaakte fout is dat er bij het maken van een nieuwsbrief geen rekening wordt gehouden met mobiele gebruikers. Dit zorgt voor irritatie en voor afhakende lezers. Zonde dus! Check van tevoren of je mail goed leesbaar is voor verschillende devices en e-mailproviders.

5. Testen, testen, testen

Laat anderen naar je nieuwsbrief kijken voordat je hem verstuurt naar abonnees, want twee paar ogen zien altijd meer. Optimaliseer je nieuwsbrief continu door resultaten van vorige mailings te gebruiken en A/B-testen uit te voeren, zodat je weet wat je doelgroep het meest aanspreekt.

Ik wil méér hulp om alles uit mijn nieuwsbrief te halen

We winden er geen doekjes omheen: het schrijven van een goede nieuwsbrief is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig hebben wij ervaren experts in huis die je altijd een berichtje mag sturen wanneer je dit werk uit handen wil geven of op zoek bent naar een sparringspartner. 😉

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief