Blog

LinkedIn updates: Algoritme, partnerschappen en advertenties

LinkedIn is een belangrijk platform voor (aanstaande) professionals – een dat zich continu ontwikkelt. Zo is er nu een update van het algoritme en komt er door een nieuwe feature meer transparantie in merkpartnerschappen. Omdat de ontwikkelingen soms in rap tempo gaan, hebben wij de interessantste voor je op een rij gezet. Handig! 

Update 1: het LinkedIn algoritme

Er zijn een aantal nieuwe updates rondom het algoritme. Dit heeft kort gezegd invloed op twee dingen: welke posts jij ziet en wie jouw posts ziet.

Welke content zie jij op je LinkedIn-feed?

Met de nieuwe update kun je aanpassen wat er op jouw feed komt. Je kúnt het algoritme laten bepalen wat er voor jou relevant is, maar je kunt er ook voor kiezen om LinkedIn de meest recente posts te laten zien.

Dit doe je op mobiel door op de drie lijntjes met het pijltje naast de zoekbalk te klikken. Op desktop zie je boven de laatste post ‘Selecteer feedweergave’. Door op het pijltje ernaast te klikken, komt er een menu waarmee je de gewenste feedweergave kunt selecteren.

Heb je nu geen zin om de hele tijd te switchen, dan kun je jouw voorkeur ook vastzetten. Dit doe je zowel met je mobiel als desktop via de instellingen. Ga naar ‘Instellingen en privacy’ en klik op ‘Accountvoorkeuren’. Hier klik je op ‘Feedvoorkeuren’ om jouw voorkeur aan te geven.

Welke content die jij post zien anderen?

LinkedIn hecht met de nieuwe update nóg meer waarde aan kennis en advies. Posts waarin (relevante) kennis wordt gedeeld krijgen prioriteit. Dit houdt in dat deskundige en diepgaande content worden beloond met een groot bereik.

Het resultaat? Meer LinkedIn-gebruikers, ook buiten je eigen connecties en volgers, zullen jouw posts voorbij zien komen op hun feed. Hoe meer bereik en interactie op je posts, hoe meer jouw (bedrijfs)profiel zal groeien.

Update 2: Merkpartnerschappen en persoonlijke advertenties

Ook op het gebied van advertenties en merkpartnerschappen zijn er nieuwe ontwikkelingen. Zo heeft LinkedIn nu een label waarmee je een merkpartnerschap kunt aangeven. Dit houdt in dat er onder de naam van de persoon of het bedrijf dat de post plaatst, in kleine letters wordt vermeld dat het om een partnerschap gaat.

Je doet dit bij de plaatsingsinstellingen. Je klikt op ‘Plaatsen met zichtbaarheid: Iedereen’, dan verschijnt er onderin een balkje waar je ‘Merk partnership’ aan kunt zetten. Als je dit inschakelt, wordt jouw bijdrage openbaar gelabeld als merkpartnerschap.

Dit label gebruik je bij elke vorm van compensatie voor de post die je plaatst. Zo bied je jouw doelgroep op een duidelijke en opvallende manier transparantie op LinkedIn. Goed om te weten is dat deze instelling alleen wordt toegepast op het bericht waarbij je het label inschakelt. Zodra je een nieuwe post maakt, staat dit label uit.

Tip van onze LinkedIn marketeers

Een andere ontwikkeling is het adverteren van posts die zijn gemaakt door medewerkers van een bedrijf. Een post door een persoonlijk profiel, met naam en foto, wordt serieuzer genomen dan een post door een merk of bedrijf. Thought Leader Ads hebben zelfs een 1,7x hogere klikfrequentie en een 1,6x hogere betrokkenheidsratio dan reguliere advertenties met een afbeelding. Interessant om mee te experimenteren!

Meer weten over LinkedIn?

Wil je meer weten over de functies van LinkedIn en hoe je deze het beste inzet voor jouw bedrijf? Bekijk dan onze training waarin je alles leert over het effectief inzetten van LinkedIn marketing.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief