Blog

TikTok marketing: dit is hoe je het voor jouw bedrijf inzet

Zit jij met jouw bedrijf nog niet op TikTok? Mis de trein niet, want het snelgroeiende platform heeft allang bewezen dat het geen hype is. TikTok is here to stay en biedt ondernemers steeds meer interessante kansen aan. Na het lezen van dit blogartikel weet je welke dat zijn. 

Wat is TikTok?

TikTok is booming, maar wat onderscheidt deze app van andere social media kanalen? In de beginjaren werd TikTok vooral bij jongeren bekend als app waarmee je vrolijke dansvideo’s maakt. Tegenwoordig is de content veel diverser. De filmpjes – van maximaal 3 minuten – zijn vooral gericht op trending sounds. Gebruikers vinden het leuk om populaire sounds te playbacken of het wordt als achtergrondmuziek gebruikt bij video’s zoals tutorials, sketches en challenges.

Na het opnemen van een filmpje kun je dit flitsender maken door ze in de app te bewerken met filters en/of effecten. Ook is het mogelijk om live te gaan, waardoor je de interactie aan kan gaan met anderen. Inmiddels telt de app wereldwijd ruim 1 miljard actieve gebruikers. Genoeg potentie dus om jouw doelgroep te bereiken!

Adverteren op TikTok

Nu vraag je je wellicht af: waarom is TikTok interessant voor bedrijven? Buitenom het feit dat je snel organisch je doelgroep bereikt, zijn de advertentiemogelijkheden ook zeker het overwegen waard. We bespreken in dit blogartikel kort alle advertentiemogelijkheden. Heb je hier toch meer vragen over? Onze social media marketeers praten je graag bij.

  1. In feed video advertenties: dit zijn advertenties die je op je ‘For You’ feed voorbij ziet komen. Op deze feed zie je ook organische video’s.
  2. Spark advertenties: vergelijkbaar met promoties op Facebook en Instagram. Hiermee kun je organische content een boost geven door er extra budget achter te zetten.
  3. Carrousel advertenties: net zoals bij Facebook en Instagram heb je de optie om 10 foto’s te plaatsen met daarbij een stuk tekst. Dit type is nog niet beschikbaar voor Nederlandse gebruikers.
  4. Topview ads: met deze advertentietype verschijnt je advertentie meteen zodra de app wordt geopend.
  5. Branded Hashtag challenge: deze campagne duurt drie tot zes dagen. Tijdens deze periode creëer je een unieke hashtag, waarvoor een unieke pagina wordt gemaakt. Gebruikers kunnen een bijbehorende challange uitvoeren met daaraan toegevoegd de desbetreffende hashtag. Al deze filmpjes komen terecht op de speciale pagina.
  6. Branded effects: hieronder vallen stickers, filters en effecten die je in samenwerking met TikTok maakt en die beschikbaar wordt voor gebruikers.

En wat levert dat precies op? Hieronder een aantal statistieken voor je op een rij:

  • 55% van de gebruikers geeft aan iets te hebben gekocht nadat ze het op TikTok hebben gezien
  • 50% van de gebruikers geeft aan iets te hebben gekocht na het zien van een TikTok Live
  • TikTok heeft op dit moment van alle social media kanalen de meest betrokken gebruikers (4,25%)
  • Een TikTok maken in samenwerking met een content creator zorgt voor 193% meer views

Wordt TikTok de nieuwe zoekmachine?

Inspiratie voor je avondmaaltijd zoeken? TikTok helpt je. DIY-gezichtsmasker maken? TikTok weet hoe. Wanneer gebruikers een zoekopdracht doen binnen de app – die overigens ook een desktop versie heeft – krijgen ze binnen een mum van tijd een tal van zoekresultaten te zien. De spanningsboog én het zoekgedrag van (vooral) jongeren verandert en daar speelt de app perfect op in.

Het visuele element en de kort maar krachtige content op TikTok geeft gebruikers een betere impressie dan bijvoorbeeld een blogartikel. Bovendien komen de filmpjes overtuigender over. Vooral omdat de best scorende content bovenaan in de zoekresultaten komt te staan en niet zoals bij zoekmachines je de mogelijkheid hebt om te betalen voor een hogere plek.
Deze trend is ook TikTok opgevallen en zij willen hier in de toekomst op in gaan spelen met het creëren van Search Ads. Hierdoor wordt het mogelijk om te adverteren op bepaalde zoektermen. Zodra er meer over bekend is, laten we dit uiteraard weten!

Volg ons op TikTok

Ook onze collega’s moesten eraan geloven… FindFactory is nu ook te vinden op TikTok en stiekem vinden we het veel leuker dan we in eerste instantie hadden verwacht! Via TikTok laten onze marketeers een hele andere (lollige) kant zien. Benieuwd? Neem dan snel een kijkje!

Ben je er klaar voor om jouw online bereik te laten groeien middels TikTok? Wacht dan niet langer en neem vrijblijvend contact op met onze social media marketeers. Daar ga je geen spijt van krijgen.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief