Blog

Authenticiteit op social media: klanten willen ‘echtheid’

De tijd van filters en Facetune komt langzaam aan zijn einde

Nog steeds zien we veel jaloersmakende vakantiefoto’s en flatteuze selfies. Maar waar mensen voorheen kozen voor een iéts blauwere lucht of nét wat langere wimpers, wordt tegenwoordig meer waarde gehecht aan de onvervalste waarheid.

De shift naar de real deal

Een goed voorbeeld van de shift op social media naar authenticiteit is de populariteit van de app BeReal. Deze app geeft dagelijks, op een random tijdstip, een melding. Als gebruikers deze melding krijgen, moeten zij direct een foto maken met zowel de voor als de achter camera om te laten zien wat zij op dat moment aan het doen zijn.

Wacht je toch tot een meer ‘post-waardig’ moment? Dan zien al je vrienden dit. BeReal laat je vrienden namelijk precies weten hoeveel uur jij hebt gewacht tot je die selfie in de club kon maken in plaats van thuis op de bank.

BeReal biedt momenteel nog geen mogelijkheid tot adverteren, maar deze hunkering van de consument naar authenticiteit is wel iets om rekening mee te houden in social media marketing. Consumenten verlangen namelijk niet alleen echtheid van hun vrienden, maar ook van hun favoriete merken. Door authentieke merkpresentatie bouw je een diepere band op met klanten en is het meteen duidelijk wie je bent en waar je voor staat.

Hoe straal je als merk authenticiteit uit?

Je kunt op verschillende manieren de authenticiteit van een merk bevorderen. Authenticiteit zit bijvoorbeeld in de posts die je plaatst, de samenwerkingen die je aangaat en het bewerken van foto’s. Hieronder een paar tips om je merk zo ‘echt’ mogelijk te laten overkomen:

  • Stel je team voor

Wat is er authentieker dan laten zien wie er nu eigenlijk bij het bedrijf werken? Door foto’s van medewerkers te laten zien terwijl zij aan het werk zijn, kom je als bedrijf persoonlijker over. Plaats ook af en toe stories en reels waarin klanten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Als hierin diezelfde medewerkers weer terugkomen, creëer je een gevoel van bekendheid bij je volgers.

  • Ga voor de juiste samenwerkingen

Wil je gebruik maken van influencermarketing? Zorg dan dat je de juiste influencer kiest om mee samen te werken. Volgers hebben vaak in de gaten of een influencer oprecht enthousiast is over een product of meer geïnteresseerd is in het geld dat ze voor de promotie krijgen.

  • Kijk naar de concurrentie

Het is belangrijk om in de gaten te houden wat de concurrent post. Dan weet je namelijk wat je juist níet moet doen. Als ieder bedrijf binnen jouw branche dezelfde stijl heeft en vergelijkbare posts plaatst, worden deze niet als authentiek gezien. Doe het vooral op jouw manier, dat zal de consument waarderen.

  • Gebruik User Generated Content (UGC)

User Generated Content is content die niet gemaakt wordt door marketeers, maar door klanten. Als je veel tevreden klanten hebt, wil je dit natuurlijk laten zien. Repost een leuke story van een klant of deel een positieve tweet. Zo zien potentiële klanten de oprechte mening van andere klanten, echter dan dat wordt het niet. Meer weten? Lees dan onze blog over UGC.

  • Pas op met Photoshop

Natuurlijk wil je dat je productfoto’s en promotiemateriaal er tiptop uitzien. Laat je echter niet te veel gaan met het editen. Een strakke achtergrond of het verminderen van oneffenheden mag, maar zorg dat het niet te duidelijk is dat de foto bewerkt is.

  • Vertel je verhaal

Als je wil dat consumenten jouw merk als authentiek ervaren, is het belangrijk dat ze op de hoogte zijn van de normen en waarden van het merk. Vertel hier dus over. Wat leidde tot de oprichting van het bedrijf? Wat zijn de missie en de visie? Door meer over je merk prijs te geven wordt het persoonlijker waardoor potentiële klanten je als ‘echter’ ervaren.

Geef het tijd

Authenticiteit staat in nauw verband met consistentie. Als je wil dat klanten je authentiek vinden, verwacht dan niet dat één post over de oprichting van het bedrijf, of één reel over hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, het verschil zal maken. Waargenomen authenticiteit moet worden opgebouwd, maar aangezien het verlangen naar echtheid online alleen maar blijft groeien is het de investering zeker waard!

Meer leren over social media marketing

Tijdens onze trainingen leer je op verschillende platformen de juiste social media strategie te beepalen, en welke media geschikt zijn voor welke adverteerdoelen.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief