Zo kies je de beste hashtags voor Instagram!

Instagram is sinds de oprichting in 2012 nog steeds één van de populairste social media kanalen. Tussen de 5 miljoen Nederlandse gebruikers zitten ongetwijfeld ook mensen die in jouw doelgroep vallen. Hartstikke leuk, maar dan moeten jouw berichten hen natuurlijk wel bereiken. Het gebruik van hashtags kan daar een grote rol in spelen. Zou je graag willen weten hoe je op zoek gaat naar de juiste hashtags? Wij zijn zo lief om met jou onze tips te delen!


Word gevonden met hashtags

Na 9 jaar Instagram zijn er inmiddels ontelbaar veel hashtags, maar welke moet je kiezen? Het is vooral een kwestie van (uitgebreid) onderzoek doen. Begin voor jezelf te bedenken wat jouw bedrijf precies aanbiedt en maak hier een lijstje met steekwoorden van. Door in de Instagram app naar een hashtag te zoeken, zie je meteen of er ook daadwerkelijk zoekvolume op zit en of de bijbehorende afbeeldingen overeenkomen met wat je in gedachten had.

Maak gebruik van hashtags die onder te verdelen zijn in één of meerdere categorieën hashtags die Instagram onderscheidt. Het is ook een goed idee om te kijken op welke woorden jouw concurrenten gevonden worden. Wellicht zitten er een aantal tussen die ook voor jou toepasselijk zijn.

Daarnaast zijn er online ook (gratis) tools, zoals TagsFinder en Keywoord Tool, die je een eindje op weg helpen. Type een trefwoord in en je krijgt direct aanbevelingen te zien die gerelateerd zijn aan het onderwerp.

Maak de juiste verdeling

Weet je nu met welke hashtags je aan de slag gaat? Mooi! Het is op Instagram per bericht, video en reel toegestaan om maximaal 30 hashtags te gebruiken. Zorg voor een goede mix van hashtags waar je een brede doelgroep én een specifieke doelgroep mee bereikt. Kies voor een verdeling met hashtags van verschillende populariteitniveaus.

✔️ Drie zeer populaire hashtags >100.000

✔️ Vijf populaire hashtags 50.000-100.000

✔️ Vijf normale hashtags 10.000 t/m 50.000

✔️ Vijf specifieke hashtags <10.000

✔️ Drie eigen branded hashtags

Je berichten hoeven natuurlijk niet altijd voorzien te zijn van 30 hashtags. We raden je vooral aan om alleen hashtags te gebruiken die écht relevant zijn.

Vergeet ook niet om een hashtag te verzinnen die iets vertelt over jouw bedrijf. Op het begin zal er waarschijnlijk nog niet veel gezocht worden, maar dit kan wel veranderen als de naamsbekendheid van jouw bedrijf groeit.

Experimenteer met hashtags

Als je een mooi lijstje hebt samengesteld ben je misschien geneigd om telkens dezelfde woorden bij elke post te plaatsen. Dat kan prima, maar het loont om zo nu en dan te experimenteren.

En als je dan toch al bezig bent, het loont ook om de gekozen woorden regelmatig te monitoren. Er bestaan bijvoorbeeld diverse betaalde tools die bijhouden hoe jouw hashtags presteren.

Met een bedrijfsaccount op Instagram is het mogelijk om per post in te zien hoeveel mensen via de hashtags jouw bericht hebben gevonden. Het kan even zoeken zijn, maar met een goede hashtag-strategie bereik jij zeker jouw doelgroep.


Ben je nog niet uitgeleerd en wil je nóg meer tips & tricks om jouw vindbaarheid op social media te vergroten? Onze social media marketeers staan voor je klaar! Bekijk ook onze trainingen als je jouw social media kanalen naar een hoger niveau wilt tillen.