Blog
De kracht van personalisatie in online marketing
De flesjes met voornamen van Coca-Cola of letters op Chocomel-pakken: je hebt het vast weleens gezien. Allemaal andere verpakkingen met exact dezelfde inhoud. Toch hebben we voorkeur voor een van deze unieke verpakkingen. Waarom? Personalisatie. Het heeft een groot effect op onze merk- of productvoorkeuren. Het is slim om het daarom ook in je communicatie toe te passen.
Personalisatie door het gebruik van namen
Consumenten ontvangen dagelijks tientallen mails, waarin staat hoe geweldig een merk is of welke collectie je écht niet mag missen. Je ziet door de bomen bijna het bos niet meer. Alles lezen is onmogelijk, dus consumenten moeten filteren welke mails zij de moeite waard vinden.
Onpersoonlijke mails die duidelijk voor iedereen hetzelfde zijn, komen niet door deze filtering. Als een bedrijf weinig moeite lijkt te doen om een band op te bouwen, waarom zou de consument dan wel aandacht besteden aan het bedrijf? Door gepersonaliseerde communicatie te gebruiken voelt de klant zich gezien, dit is het naamlettereffect. En dat is bevorderlijk voor een goede klantrelatie.
Naast e-mails is het ook slim om voornamen te gebruiken in apps en op websites. Een goed voorbeeld hiervan is About You. Wanneer je inlogt op de app of website, verandert About You in About ‘jouw naam’. Zo voelt de klant zich meer verbonden met het bedrijf, omdat het over hen zelf gaat.
Het noemen van de klant bij naam in een e-mail is tegenwoordig vrij makkelijk. Maar je kunt ook nog een stapje verder gaan. Onze voorkeur voor onze eigen naam gaat namelijk zo ver dat het zelfs op letterbasis effect heeft.
Neem bijvoorbeeld een storm. Deze krijgen een bepaalde naam en er wordt vaak opgeroepen om geld te doneren voor de schade die de storm heeft aangericht. Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen hetzelfde initiaal hebben als de storm, zij eerder geld doneren dan mensen die geen initiaal gemeen hebben.
Hoe pas je online personalisatie op letterbasis toe?
Leuk om te weten dat naast namen ook initialen effect hebben, maar hoe pas je dit nu eigenlijk toe in je communicatie uitingen? Stel je voor dat je een pitch moet doen voor een potentiële klant, dan kun je een leuke slogan bedenken met de initiaal van de klant.
Maak je hier een alliteratie van? Dat is natuurlijk helemaal mooi. Zeg bijvoorbeeld ‘samen succesvol’ tegen Simon, of begin over visie en vernuft tegen Victor. De klant zal zich onbewust positiever opstellen tegenover jouw voorstel.
Wil je meer handige tips over online marketing?
Volg een van onze trainingen, gepersonaliseerd naar jouw kennis en behoeften!