Blog

Wat is het effect van e-mail in je marketingmix?

E-mailmarketing is een sterk ondergewaardeerd kanaal. En dat is jammer, wat ons betreft, want het heeft een van de hoogste conversiepercentages. Veel van de mails die we ontvangen van bedrijven zijn vervelend of overbodig. Dat kan anders. E-mailmarketing hoeft namelijk niet op spam te lijken. Benieuwd hoe je jouw mails naar een hoger niveau tilt? Daar vertelt onze SEA en e-mailmarketeer Duràn wat meer over:

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing draait om het versturen van commerciële of promotionele e-mails naar contacten voor marketingdoeleinden. Het is cruciaal dat deze contacten expliciet hebben ingestemd om zulke e-mails te ontvangen, anders loop je het risico hen te spammen. Dit tast vervolgens je effectiviteit aan.

E-mailmarketing heeft enorme veranderingen doorgemaakt. Sommigen geloven dat moderne ontvangers, overspoeld door spam en minderwaardige content, hun berichten vaker negeren dan openen. Hoewel spam vervelend is voor e-mailgebruikers, blijft de mailbox toch de krachtigste vorm van digitale marketing. En zelfs nog meer dan opties zoals affiliate marketing of social media marketing. Het geheim hierachter is simpel: e-mails zijn persoonlijk.

Je kunt direct communiceren met je publiek, een community opbouwen, ze op de hoogte houden van nieuwe producten, belangrijke ontwikkelingen delen en de verkoop stimuleren. Vanwege de vele voordelen van e-mailmarketing is het slim om specialisten op dit gebied in te schakelen.

Belangrijke KPI's & aandachtspunten

De volgende KPI’s meten de effectiviteit van je mails. Zo weet je hoe goed ze afgeleverd worden, hoeveel mensen doorklikken en wat het aantal uitschrijvingen is. Zie het als losse puzzelstukjes die samen het succes van je e-mailstrategie vormen.

  • Deliverability
  • Open rate
  • Unique open rate
  • CTR (klikfrequentie in mails)
  • Unsubscribe rate
  • Bounce rate
  • Conversion rate

Duràns top 3 tools voor e-mailmarketing

  1. Klaviyo: beste all-rounder in mijn optiek.
  2. ActiveCampaign: integratiemogelijkheden van tools.
  3. Brevo: voor massamail.

Waar ik géén fan van ben: MailChimp. Dit is de bekendste en een van de meest vriendelijke e-mailsoftware voor beginners. Wat ze niet vertellen is dat je veel geld kwijt bent om alle functies voor e-maildesign te mogen gebruiken. Ook is de data-analyse erg ondermaats. Als beginner is het prima, maar voor de gevorderde marketeer is het geen pretje.

Eenmaal een tool gevonden waar je graag in werkt? Dan is het tijd voor analyse en verbeteringen. Daarvoor werk ik graag met Shopify voor de segmentatie van doelgroepen, Typeform om eerdere respondenten van surveys opnieuw te benaderen en Google Analytics voor deep data. Tot slot raadpleeg ik ook AI-tools als ChatGPT en Perplexity om content te herschrijven of optimaliseren.

Voorbeelden van goede e-mailmarketing

Upfront: Upfront is een van mijn favoriete bedrijven op het gebied van marketing. De missie en visie zijn mooi doorvertaald in hun marketingmix. Zij zijn erg op de hoogte van de huidige trends en de content is heel persoonlijk en verhalend. Daardoor zijn hun mails daadwerkelijk interessant om te lezen in plaats van ze direct tot je spamfolder te degraderen.

KingKong (AU): Ik ben onlangs in de funnel gekomen van het bedrijf KingKong uit Australië. Dit komt omdat ik het boek Sell Like Crazy van eigenaar Sabri Suby heb gekocht. Ze sturen gemiddeld twee mails per dag, vol met informatie over online marketing. Aan het design en de schrijfstijl kun je zien dat ze goed gebruikmaken van neuromarketing technieken. Dit is iets waar je tegenwoordig niet zonder kan.

Van e-mailmarketing een serieus kanaal maken?

Bij FindFactory denken wij met je mee om het beste uit je online marketingmix te halen. Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor een oriënterend gesprek.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief