Blog

Gifjes: creatieve manier om content een boost te geven

Bij FindFactory kunnen we er maar geen genoeg van krijgen: gifjes. Wie een kijkje neemt in onze Whatsapp-groep merkt dat meteen. De GIF is inmiddels zo veelzijdig, dat deze voor veel meer dingen in te zetten is dan enkel in een chatbericht. And guess what: het is helemaal niet moeilijk om er één te maken. In dit blog ontdek je hoe je dat doet én vertellen we kort wat over de zakelijke mogelijkheden ervan.

Wat zijn gifjes?

GIF (Graphics Interchange Format) is een bestandsvorm die geanimeerde beelden ondersteunt. Gifjes zijn geluidloze looping-video’s die je kunnen helpen om op een grappige manier iets te zeggen. In 1987 zagen ze voor het eerst het daglicht, maar ze zijn pas de laatste paar jaren echt populair geworden. Nu kunnen we, vooral op social media, bijna niet meer zonder!

 

Hoe maak je gifjes?

Grote kans dat je van plan bent om hier ook mee aan de slag te gaan. Hieronder lichten we twee platformen uit waarmee je in een handomdraai unieke gifjes tevoorschijn tovert.

Giphy

Giphy is dé online database en zoekmachine voor iedereen die op zoek is naar een leuk gifje of zelf een gifje wilt delen met anderen. Dit is hoe het werkt:

  1. Klik rechtsboven op Create
  2. Kies voor GIF en upload een bestand
  3. Bepaal de duur van het gifje
  4. Klik op continue to decorate
  5. Voeg eventueel nog een leuke tekst of stickers toe en klik op continue to upload
  6. Geef het eventueel nog een tag et voilà. Je hebt een gifje gemaakt!

Het is ook mogelijk om eigen Instagram gifjes te maken, zodat ze perfect aansluiten bij jouw bedrijf, product of merk. Hiervoor kun je ook terecht bij Giphy, want deze zijn rechtstreeks te koppelen aan Instagram. Maak daarvoor gratis een account aan en vraag een brand channel aan.

Make a gif

Ook met Make a gif kun je gemakkelijk een leuke creatie maken. Zo ga je te werk:

  1. Kies voor een van de mogelijkheden (de witte tegels) om een bestand te uploaden
  2. Bepaal de afspeelduur en de snelheid van jouw gifje
  3. Aan de linkerkant kun je eventueel een tekst of sticker toevoegen
  4. Klik als je klaar bent op continue to publishing
  5. Selecteer een categorie en eventueel tags.
  6. Klik op create your GIF en je bent klaar!

Hoe zet je gifjes zakelijk in?

Hoe zet je gifjes zakelijk in?

Met gifjes kun je jouw uitingen een creatieve twist geven. Bedrijven zoals Bol.com, Albert Heijn, maar ook voetbalclub Ajax gingen je al voor. Niet voor niets, want je kunt het voor meerdere doeleinden inzetten. Je kunt ze bijvoorbeeld meenemen in je branding strategie. Maak gifjes in dezelfde uitstraling als jouw huisstijl en vergroot de naamsbekendheid van het merk.

Of gebruik het om advertenties extra op te laten vallen. En wat dacht je van het gebruiken van gifjes in de zoektocht naar nieuwe collega’s? Hiermee laat je zien hoe tof jouw bedrijf is! Tijdens onze social media trainingen leren we je graag meer manieren om jezelf te onderscheiden van anderen.

Ben je na het lezen van dit blog enthousiast geworden en wil je meer weten over het inzetten van gifjes voor jouw bedrijf? Of vraag je je af welke mogelijkheden er nog meer zijn om jouw content op te laten vallen? Ons social media team weet daar wel raad mee!

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief