Blog

Meta advertenties maken? Check de concurrent!

Facebook heeft een handige tool waarmee je inzicht krijgt in de advertenties van concurrenten. Zo zie je hoe de advertenties er tekstueel en visueel uitzien en hoeveel advertenties anderen live hebben staan. Ideaal dus voor een concurrentieanalyse of het opdoen van inspiratie. 

Welke informatie vind je in de Meta-advertentiebibliotheek?

Alle advertenties vind je in advertentiebibliotheek van Meta. Hier zie je in één oogopslag welke bedrijven op Facebook en Instagram adverteren. Ook zie je hoeveel advertenties zij draaien waarvan zowel de tekst als visuals zichtbaar zijn. 

Naast de tekst en visuals zie je ook wat de beoogde doelgroep is. Je kunt de locatie, leeftijdscategorie en het geslacht van de doelgroep zien. Per leeftijdscategorie en geslacht zie je ook het bereik tot nu toe. Er wordt dus veel inzicht gegeven in de advertenties die op Facebook en Instagram worden geplaatst. 

Om deze informatie te krijgen hoef je geen speciaal account te hebben. Omdat Meta transparantie wil bieden op het gebied van advertenties, is deze informatie beschikbaar voor iedereen. 

Hoe kun je advertenties van concurrenten inzien?

Wij zetten de stappen op rij:

  1. Ga op desktop of mobiel naar het Facebookprofiel van het bedrijf waarvan je de Facebook- of Instagramadvertenties wil zien. 
  2. Klik op ‘info’ en vervolgens op ‘paginatransparantie’. 
  3. Klik hierna op ‘alles weergeven’, en dan op ‘naar advertentiebibliotheek’. 
  4. Nu zie je een overzicht met alle advertenties die het bedrijf heeft lopen. 

Hulp bij nodig? Bel even met onze social media marketeers

Zo analyseer je de concurrentie op Meta

Door het transparante advertentieoverzicht van Meta kan je veel leren van de concurrenten. Denk aan het aantal weergaven van een advertentie en kenmerken van een vergelijkbare doelgroep. Maar ook de vormgeving van de concurrerende advertenties geeft inspiratie. Zo weet je wat waardevol is voor het opstellen van jouw advertenties.

Ook fijn: je ziet hoe actief jouw concurrenten zijn. Adverteren zij volop op verschillende platformen? Dan is het zaak om zelf ook goed zichtbaar te zijn. Maak daarvoor unieke content om jezelf te onderscheiden.

Zelf adverteren op Facebook en Instagram?

Tijdens onze training social media marketing leer je hoe je een succesvolle social media campagne opzet.

Naar de training

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief