Google Tag Manager: dit zijn de voor- en nadelen

Beheer je een website of webshop? Dan wil je vast weten welk gedrag jouw bezoekers vertonen. Met trackingcodes (ook wel tags genoemd) kun je allerlei gebruikersactiviteiten meten. De implementatie van tags op websites werd in het verleden vooral uitgevoerd door IT’ers en webdevelopers. Met dank aan Google Tag Manager kun je het nu ook makkelijk zelf!

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een tagbeheersysteem waarmee je tags toevoegt aan een website. Deze tags zijn eigenlijk niets meer dan kleine stukjes code die worden gebruikt om waardevolle data te registreren.

Aan de hand van deze data kun je jouw website gericht optimaliseren en krijg je inzicht in welke mate je website bijdraagt aan bepaalde marketingdoelen. Hartstikke handig voor marketeers en adverteerders, want hierdoor ben je niet meer afhankelijk van anderen.

De mogelijkheden binnen Google Tag Manager

Wat kan er niet met Google Tag Manager? Nou, de opties zijn oneindig! Om te beginnen kun je tags toevoegen op de gehele website, maar ook op specifieke pagina’s. Een aantal van de meest gebruikte tags zijn: Google Analytics, Hotjar, Google Ads en Facebookpixel.

Met tags kun je veel belangrijke informatie verzamelen. Bijvoorbeeld over scrollgedrag van bezoekers of naar welke externe websites bezoekers naderhand gaan. Een groot voordeel is dat er ook andere online tools te implementeren zijn in Google Tag Manager. Voorbeelden zijn Google Tag Assistent, Data Layer Inspector en GTM Debug.

Google Tag Manager


Welke voordelen biedt GTM?

Je leert je (potentiële) klant nóg beter kennen.

Waarom is die ene websitebezoeker afgehaakt tijdens zijn koopproces? Door Google Tag Manager krijg je hier inzicht in. Je kunt de verbeterpunten helder in kaart brengen en daarna direct stap voor stap optimaliseren.

Hoge gebruiksvriendelijkheid

Met GTM kun je alle tags en scripts beheren vanaf één centrale plek. Dit maakt alles veel overzichtelijker. Met enige basiskennis op digitaal gebied kan iedereen starten met Google Tag Manager. Het klinkt in het begin misschien een beetje ingewikkeld, maar deze online tool is zo in elkaar gezet dat je er echt geen codeer-skills voor nodig hebt. Een kind kan de was doen!

Bespaart kostbare tijd

Naast dat je nu niet meer hoeft te wachten tot jouw webdeveloper de klus heeft geklaard, scheelt het ook dat er geen uitgebreide codes en pixels in jouw website staan. Je dient alleen één code te verwerken voor de koppeling en Google doet al het vuile werk voor je. Doordat er minder codes in jouw website staan, bevordert dit uiteindelijk de laadtijd van jouw website.

Herkent en lost foute codes meteen op

Je zit natuurlijk niet te wachten op een gecrashte website. Gelukkig is dit handige systeem van Google slim genoeg om alle tags te controleren op fouten, voordat ze officieel live gaan.

Het is een gratis tool

En niet te vergeten: Google Tag Manager is gratis te gebruiken. Als je nu niet overtuigd bent weten we het ook niet meer!


Welke uitdagingen brengt Google Tag Manager met zich mee?

Bij FindFactory zijn we fan van GTM, maar we zouden liegen als we zeggen dat er geen aandachtspunten zijn. Daarom zetten we de belangrijkste punten op een rijtje:

  1. Nauwkeurigheid is een vereiste

Ben je van jezelf niet altijd even accuraat? Nauwkeurigheid moet tot jouw eigenschappen behoren, want GTM heeft een hoge foutgevoeligheid.

  1. Geen service vanuit Google

Google biedt helaas geen persoonlijke service. Maar mocht je er niet uit komen, dan kun je natuurlijk altijd nog bij ons aankloppen 😉

  1. Het opbouwen neemt tijd in beslag

Maar… Als het eenmaal staat krijg je daar dan ook heel veel voor terug!

 


Google Tag Manager zelfstandig instellen

Wil je ook profiteren van de voordelen die Google Tag Manager te bieden heeft, maar kom je er zelf niet uit? Volg een basic, advanced of op maat gemaakte GTM training en leer onder leiding van onze specialisten zelfstandig werken met Google Tag Manager.