Blog

WhatsApp-kanalen: Zo werkt het

WhatsApp-kanalen zijn inmiddels al een paar maanden beschikbaar in Nederland, het is dus tijd om de balans op te maken. Waar liggen de kansen? En wat zijn minder sterke punten aan deze nieuwe functie? Met meer dan 13 miljoen Nederlandse WhatsApp-gebruikers is het toch wel handig om deze update even kritisch te bekijken.

Wat zijn Whatsapp-kanalen?

WhatsApp kanalen zijn gewoon te vinden in de bekende WhatsApp app, en ook op de desktopversie van WhatsApp. Het beginscherm laat al je chats zien, maar bovenin naast ‘chats’ staat ook ‘updates’. Als je hierop klikt, kom je bij status en kanalen. De kanalen staan los van je chats en niemand kan zien welke kanalen jij volgt. Ook beheerders zien niet wie hen volgen, telefoonnummers worden namelijk afgeschermd.

Via deze kanalen kun je gemakkelijk nieuws en leuke weetjes delen met je volgers. Zo blijven zij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent hun favoriete sportclubs, cosmetica merken of andere interesses. Het is een one-to-many kanaal, er kunnen namelijk geen berichten naar een WhatsApp-kanaal  worden gestuurd. Wel kunnen volgers reageren, hierover later meer.

Als je een kanaal creëert, wordt er een soort chat geopend waarin je dingen kunt posten. Deze chat kan worden gevolgd door WhatsApp-gebruikers, zodat zij alle recente berichten kunnen zien. Na 30 dagen worden oude berichten verwijderd.

De meerwaarde van WhatsApp-kanalen

WhatsApp is ontzettend populair en heeft veel gebruikers in binnen- en buitenland. Het is daarom zeker interessant om hierop actief te zijn. Je kunt veel mensen bereiken met de kanalen, het is namelijk vrij laagdrempelig voor gebruikers om kanalen te volgen. Hun privacy wordt goed bewaard: telefoonnummers worden afgeschermd en contacten kunnen niet zien welke kanalen zij volgen.

Een ander voordeel van WhatsApp-kanalen is dat je geen last hebt van algoritmes. De kanalen staan overzichtelijk onder elkaar in de app, dus de volgers hebben geen feed om doorheen te scrollen. Dit betekent dat de volgers die jouw berichten willen zien, ze met één klik op het kanaal ook daadwerkelijk zien. Zo bereik je dus de mensen die sowieso geïnteresseerd zijn in jouw content.

WhatsApp-kanalen kunnen slechts één beheerder hebben, maar er kan wel worden ingelogd op vier verschillende apparaten. Zo kan het kanaal toch door vier collega’s worden onderhouden.

Reacties en bereik op WhatsApp-kanalen

Er zijn wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij de huidige versie van WhatsApp-kanalen. Zo is het maar de vraag of de manier waarop mensen kunnen reageren een voordeel of een nadeel is. In plaats van (tekstuele) comments te plaatsen onder posts, kunnen volgers van WhatsApp-kanalen alleen op de posts reageren met een emoticon.

Het voordeel hiervan is dat er dus ook geen vervelende discussies ontstaan, en je hoeft geen comments te modereren. Het nadeel is dat er ook geen léuke discussies ontstaan. Wel kunnen volgers de post delen naar privégesprekken met vrienden en groepsgesprekken.

Daarnaast is het belangrijk om stil te staan bij het verspreiden van je kanaal. Het is natuurlijk zonde als je maar weinig volgers kunt bereiken. Veel kanalen zijn vindbaar via de zoekfunctie op WhatsApp, maar dit geldt niet voor alle kanalen. Alleen geverifieerde kanalen worden gevonden. Heb je (nog) geen vinkje achter je naam? Dan is het belangrijk om een link naar het kanaal te verspreiden via andere social media of je nieuwsbrief.

Meer weten over zichtbaar zijn op social media? Volg dan een van onze trainingen waarin je alle ins en outs van social media marketing leert.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief