Blog

Evergreen content: 5 tips voor tijdloze content

Evergreen content is een bekende term binnen contentmarketing en SEO. In dit blog leggen we uit wat het precies inhoudt. En we laten je natuurlijk niet gaan zonder een paar tips te geven voor het schrijven van je eigen evergreens.

Wat is evergreen content?

Evergreen content is als een goede little black dress: tijdloos. Het gaat een lange tijd mee, zonder dat de informatie verouderd of irrelevant raakt. Het gaat over onderwerpen die basisuitleg geven, voortdurend aan de orde zijn, in terugkerende periodes actueel zijn óf waar mensen geregeld iets over willen weten.

Een voorbeeld:

De lenteschoonmaak is iets dat jaarlijks bij veel mensen op de agenda staat. Heb je een webpagina over dit onderwerp, dan trek je hiermee elk jaar verkeer aan, omdat mensen jaarlijks op zoek gaan naar informatie of tips hierover. Een pagina of blog over dit onderwerp hoef je dus slechts eenmalig op te stellen, maar zorgt wel langdurig voor websiteverkeer.

Voordelen van evergreen content

Het is erg waardevol om evergreen content op je website, social media of andere platformen te posten, want het is:

Efficiënt: een groot voordeel aan evergreen content is dat het maar één keer geschreven hoeft te worden. Het blijft vervolgens lang relevant. Dit scheelt zowel tijd als kosten.

Makkelijk vindbaar: evergreen content kan voordelig zijn voor de vindbaarheid van jouw website. Als het relevante en duidelijke informatie bevat, kunnen andere websites hier ook naar doorlinken. Zo komen er nog meer bezoekers op jouw website terecht.

Duidelijk: omdat evergreen content vaak bestaat uit basisinformatie en uitleg, zijn deze artikelen goed te begrijpen voor een grote doelgroep. Er is weinig tot geen voorkennis vereist en dus zullen gebruikers de content minder snel wegklikken omdat het te ingewikkeld is.

Herbruikbaar: veel onderwerpen die jaarlijks relevant zijn, zoals maatschappelijke thema’s of feestdagen, kun je ook elke keer opnieuw delen. En desnoods met een kleine aanpassing, zoals het updaten van getoonde producten en/of diensten die je op de pagina hebt staan. Win-win!

5 tips voor het schrijven van evergreen content

Het schrijven van evergreen content hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met deze tips schrijf jij binnen no-time een tijdloos artikel waarmee je een constante bezoekersstroom naar jouw website opzet.

1. Schrijf niet tijdsgebonden

Statistieken en getallen kunnen een artikel versterken, maar bij evergreen content kun je data beter vermijden. Data verandert namelijk, terwijl je juist tijdloze content wil creëren. Ook getallen uit een bepaalde periode gebruik je beter niet. Het aantal geboortes in een bepaald jaar is na een maand niet ineens anders, maar laat een artikel al snel verouderd lijken.

2. Houd je content up-to-date

Maar evergreen content is toch tijdloos? Dat klopt, maar het blijft verstandig om eens in de zoveel tijd even door je evergreen content heen te lezen. Check bijvoorbeeld of al je linkjes nog naar bestaande webpagina gaan. Daarnaast zorgt een update ervoor dat Google ziet dat jij jouw content relevant houdt. Dit helpt weer met de waardering.

3. Leg termen en concepten uit

Vaktermen zijn iets dat soms wat uitleg nodig heeft, en niet zo snel verandert. Ideaal dus voor evergreen content. Als je termen en concepten uit jouw branche uitlegt schrijf je een relevant en tijdloos artikel, dat geen voorkennis van lezers eist.

4. Voeg de juiste zoektermen toe

De inhoud van je content mag dan wel tijdloos zijn, maar betekent niet dat zoektermen geen invloed hebben op wat je schrijft. Uiteindelijk wil je toch dat bezoekers naar jouw website gaan. Dat realiseer je door precies te achterhalen hoe jouw doelgroep hiernaar op zoek is. Oftewel welke ‘zoekintenties’ deze gebruikt in Google of andere zoekmachines.

5. Creëer een contentreeks

Omdat evergreen content vaak basisinformatie bevat, leent het zich goed voor het maken van een reeks (of serie). Leg bijvoorbeeld verschillende termen uit in een x-aantal artikelen. Door telkens extra content aan te bieden die op elkaar aansluit, voed je de nieuwsgierigheid van lezers en krijg je het verslavende effect dat tv-series ook hebben. Zo blijven ze maar doorklikken.

 


Wil je meer tips voor het schrijven van pakkende content? Tijdens onze contenttrainingen leer je alles over het belang en de mogelijkheden van contentmarketing.

Bekijk alle trainingen

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief