4 belangrijke contentmarketing trends van 2022

Content is King. Een bekende marketing mantra die inmiddels afgezaagd klinkt, maar waar we ons eigenlijk wel volledig bij aansluiten. Contentmarketing is nou eenmaal onmisbaar in een online marketingstrategie. Omdat dit vakgebied zich razendsnel ontwikkelt vertellen we je in dit blog over de vier belangrijkste contentmarketing trends van 2022.


Wat is contentmarketing?

Alles wat je ziet en leest op een webpagina is content. Van blogs en afbeeldingen, tot video’s en podcasts. Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je deze online content aanbiedt aan je doelgroep, met één of meerdere doelstellingen. Bijvoorbeeld om meer naamsbekendheid te krijgen of om conversies te genereren.

Middels content bereik je niet alleen jouw doelgroep, maar voorzie je ze ook van de juiste informatie op het juiste moment. Contentmarketing blijft zich ontwikkelen en daarom is het handig om op de hoogte te zijn van de laatste trends. Benieuwd welke trends we steeds vaker terugzien? Dat ontdek je nu.

1. Podcasts blijven groeien in populariteit

In het blog social media trends van 2022 vertelden we al dat audio en voice hot and happening zijn. Mede dankzij de app Clubhouse is dit een trend geworden en zijn podcasts booming. Inmiddels luistert drie op de tien Nederlanders minimaal één podcast per maand. Vooral podcasts met gespecialiseerde thema’s doen het erg goed. Past dit bij jouw bedrijf? Dan zeggen wij: ga ervoor!


2. Videomarketing is here to stay

We horen je denken: ‘videomarketing is toch niet nieuw?’ Dat klopt, toch zijn er nu meer manieren waarop videomarketing ingezet wordt. Eén daarvan is live video, waar onder meer Instagram (Live Shopping) en Twitch op inspelen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan DIY-video’s, 360-graden-video’s en de korte filmpjes (zoals bij TikTok en YouTube Shorts) die binnen een paar seconden de doelgroep triggeren.

Wellicht houd je je nog niet bezig met videomarketing of wil je binnenkort de eerste stap zetten. Voor welke variant je ook gaat, weet dat het het gebruik van video’s supergoed werkt. Volgens het meest recente rapport van HubSpot noemt 76% van de marketeers video ‘’hun meest effectieve content’’.


3. Content creëren met AI

Contentcreatie wordt met behulp van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) een eitje. Heb je zelf geen inspiratie, onvoldoende tijd of loop je simpelweg even vast? Laat de computer het dan lekker vóór je doen. Dit kan met tools als Anyword en Copy.ai.

Het enige wat je hoeft te doen is het invoegen van een paar keywords (belangrijke steekwoorden of zoektermen), een omschrijving in te vullen en aan te geven voor welke branche het is. Daarna doet het online programma de rest. Hoe gek het ook klinkt, we gaan deze trend steeds vaker voorbij zien komen.


4. Met AR wordt alles net echt!

Ken je dat: online shoppen en dan afvragen hoe dat jurkje je écht zou staan? Dat kan met AR, oftewel augmented reality. Door slimme technologieën vervang je levensechte ervaringen door een realistische, digitale nabootsing. IKEA maakt hier al een hele lange tijd slim gebruik van. Zo kun je bijvoorbeeld met je telefooncamera eenvoudig bepalen of dat ene meubelstuk goed in je interieur past.

De coronatijd heeft ervoor gezorgd dat deze trend in een stroomversnelling is gekomen. Winkels als Douglas hebben dit toen slim ingezet, zodat men wel nog de mogelijkheid had om een product ‘uit te proberen’. Ondanks dat we nu weer fysieke winkels bezoeken, blijft dit toch een trend die veel organisaties in leven houden. Dat gebeurt met name om het online winkelen gebruiksvriendelijker te maken.


Wil je zelf ook aan de slag met deze trends? Leer er meer over tijdens één van onze contentmarketing trainingen óf kies ervoor om je contentgerelateerde werkzaamheden uit te besteden en laat ons het werk doen. Ons team van ervaren marketeers helpt je graag!