Blog

Audio marketing: hoe klinkt jouw merk?

Het herkenbare fluitje van de Hema, de jingle van het Kruidvat of het welbekende TU DUM van Netflix. Hoor jij ze ook? Of het nu gaat om een simpel deuntje of een compleet format, geluiden worden vaak ingezet als promotie.

In deze blog vertellen we je daarom alles over audio-marketing, branding en advertising en hoe jij dit kan inzetten in jouw marketingstrategie.

Audio marketing met branding en advertising: wat is het?

Audio marketing bevat veel elementen, waaronder audio branding en audio advertising. Met audio branding maakt geluid onderdeel van jouw merkidentiteit. Net zoals het kiezen van kleuren, lettertypes en visuals zorg je er ook voor dat jouw merkwaarden uitstralen in de gekozen geluidvorm(en). Met audio advertising zet je (betaalde) audio in als marketingtool met als doel meer conversies te ontvangen.

Waarom zet je audio branding en audio advertising in?

Op het moment leven we in een wereld waar visuele prikkels vaak de overhand hebben. Met audio kun je echter inspelen op de schermloze momenten. Denk bijvoorbeeld aan een wandeling, koken,  sporten of het autorijden: dit zijn perfecte tijden om de aandacht van je publiek te trekken.

Geluid heeft ook de kracht om emoties te prikkelen en brengt herinneringen en associaties met jouw bedrijf naar boven. Als je bewust geluid in je merkidentiteit verwerkt, vergroot je de naamsbekendheid en zorg je ervoor dat mensen jouw merk beter onthouden. Hierdoor ontstaat een hechte band met je klanten.

Hoe gebruik je audio branding en audio advertising?

Er zijn verschillende contentvormen die je kan inzetten. Per soort varieert de inspanning en investering die nodig is. Vaak zet je audio advertising éénmalig in (bijvoorbeeld bij een campagne). Bij audio branding gebruik je een audiovorm consistent voor merkherkenning. We zetten een paar voorbeelden op een rij:

Voorbeelden van audio branding:

Met een soundlogo maak je een bekend deuntje (of laat je er eentje maken) die je in meerdere merkuitingen inzet. Het is een muzikale handtekening en wordt meestal gebruikt aan het begin of einde van een video, podcast of audioreclame.

Op maat gemaakte merkmuziek weerspiegelt jouw merkidentiteit. Het is een soort soundtrack waarmee je een merkervaring creëert die mensen niet snel zullen vergeten. Het vormt een krachtig instrument voor bijvoorbeeld advertenties, social media posts en bedrijfsvideo’s.

Een bedrijf lanceert en produceert een eigen podcast waar boeiende en relevante content wordt gedeeld. Dit versterkt de merkidentiteit, bouwt een diepere band met de luisteraars en toont expertise waardoor de merkbeleving wordt verrijkt.

Geluidseffecten zijn herkenbare geluiden die specifieke acties of gebeurtenissen benadrukken. Denk aan een opvallende “ping” of een “whoosh”-overgang. Het voegt vaak een extra dimensie toe en audioreclames, animaties of mobiele apps.

 

Voorbeelden van audio branding:

Eén van de bekendste en traditionele van audio marketing is radio advertising. Denk aan een audiospotje of een voorgelezen boodschap door de host van de zender.

Op digitale platforms als muziekstreamingdiensten of podcasts kun je audioreclames plaatsen. Op basis van demografie, locatie of luistergedrag target je luisteraars. De boodschap wordt vóór (pre-roll ads), tijdens (mid-roll ads) of na (post-roll ads) een stream of afspeellijst gedraaid.

Met voice-overs maak je gebruik van stemacteurs die audiocommercials of boodschappen inspreken voor video’s, radiospots en online content. De juiste stem bepaalt de emotionele toon van de advertentie en zorgt voor een blijvende indruk op het publiek.

De toekomst van audio content

De toekomst van audio branding en audio advertising biedt veel mogelijkheden. Het vooruitzicht is dat we AI ook gaan toepassen op audio content, waardoor we sneller en op maat gemaakte geluiden en fragmenten kunnen ontwikkelen.

Door spraakgestuurde systemen, zoals Siri en Alexa, neemt de inzet van interactieve audio content toe. Hierdoor is het mogelijk om meer gepersonaliseerde boodschappen te maken die beter aansluiten op de behoeften van de doelgroep.

Met audio marketing kun je daadwerkelijk jouw unieke tone of voice laten horen en laat je een blijvende indruk achter bij jouw publiek. De ontwikkelingen van audio bieden talloze mogelijkheden om een diepere band te creëren met jouw doelgroep en jouw merk op een unieke manier naar buiten te dragen.

Wil jij meer van jouw bedrijf laten horen?

Ontdek in onze advertising trainingen alle ins en outs over het inzetten van ads voor jouw merk. De training wordt gegeven door een vakexpert en is geschikt voor verschillende niveaus: van beginner tot geavanceerd.

Ontdek alle trainingen

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief