Blog

Evergreen content: 5 tips voor tijdloze content

Evergreen content is een bekende term binnen contentmarketing en SEO. In dit blog leggen we uit wat het precies inhoudt, en we laten je natuurlijk niet gaan zonder een paar tips te geven voor het schrijven van je eigen evergreen content.

Wat is evergreen content?

Evergeen content is als een goede little black dress: tijdloos. De content gaat lang mee, zonder dat de informatie verouderd of irrelevant raakt. Het gaat dus vaak om basisinformatie, omdat dit niet snel verandert.

Een voorbeeld: een artikel met de nieuwste Google-updates is nu relevant, maar de zoekmachine blijft zich continu vernieuwen. Hierdoor kan zo’n artikel al snel irrelevant worden. Een informatief artikel dat een aantal vaktermen uitlegt is daarentegen nu relevant, maar over vijf jaar nog steeds. Dit is dus evergreen content.

Wat zijn de voordelen van evergreen content?

Het is erg waardevol om evergreen content op je website, social media of andere platformen te posten. Lees hier wat de voordelen van evergreen content zijn.

  • Efficiëntie

Een groot voordeel aan evergeen content is dat het maar één keer geschreven hoeft te worden. Het blijft vervolgens lang relevant. Dit scheelt zowel tijd als kosten.

  • Vindbaarheid

Evergreen content is erg goed voor de vindbaarheid van jouw website. Als je relevante en duidelijke informatie op je website hebt staan, kunnen andere blogs hiernaar linken. Zo komen er nog meer gebruikers op jouw website terecht.

  • Duidelijkheid

Omdat evergreen content vaak bestaat uit basisinformatie en uitleg, zijn deze artikelen goed te begrijpen voor een grote doelgroep. Er is geen voorkennis vereist en dus zullen gebruikers de content minder snel wegklikken omdat het te ingewikkeld is.

5 tips voor het schrijven van evergreen content

Het schrijven van evergreen content hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met deze tips schrijf jij binnen no-time een tijdloos artikel waarmee je een constante bezoekersstroom naar jouw website opzet.

Tip 1: Schrijf niet tijdsgebonden

Statistieken en getallen kunnen een artikel versterken, maar bij evergreen content kun je data beter vermijden. Data verandert namelijk, terwijl je juist tijdloze content wil creëren. Ook getallen uit een bepaalde periode gebruik je beter niet. Het aantal geboortes in een bepaald jaar is na een maand niet ineens anders, maar laat een artikel al snel verouderd lijken.

Tip 2: Houd je content up-to-date

Maar evergreen content is toch tijdloos? Dat klopt, maar het blijft verstandig om eens in de zoveel tijd even door je evergreen content heen te lezen. Check bijvoorbeeld of al je linkjes nog naar bestaande webpagina gaan. Daarnaast zorgt een update ervoor dat Google ziet dat jij jouw content relevant houdt. Dit helpt weer met de waardering.

Tip 3: Leg termen en concepten uit

Vaktermen zijn iets dat soms wat uitleg nodig heeft, en niet zo snel verandert. Ideaal dus voor evergreen content. Als je termen en concepten uit jouw branche uitlegt schrijf je een relevant en tijdloos artikel, dat geen voorkennis van lezers eist.

Tip 4: Vergeet geen zoektermen toe te voegen

De content mag dan wel tijdloos zijn, maar dit betekent niet dat zoektermen geen invloed mogen hebben op wat je schrijft. Uiteindelijk wil je toch dat bezoekers naar jouw website gaan, en dit realiseer je door precies te schrijven over waar jouw doelgroep naar op zoek is. Doe dus vooral een zoektermenonderzoek en neem je bevindingen mee in het schrijven van evergreen content.

Tip 5: Creëer een serie aan evergreen content

Omdat evergreen content vaak basisinformatie is, leent dit zich goed voor het maken van een serie. Leg bijvoorbeeld verschillende termen uit in een aantal artikelen. Door steeds meer content aan te bieden dat op elkaar aansluit, voed je de nieuwsgierigheid van de lezers en krijg je het verslavende effect dat tv-series ook hebben. Zo blijven ze maar doorklikken.

Wil je meer tips voor het schrijven van pakkende content? Tijdens onze contenttraining leer je alles over het belang en de toepassing van contentmarketing.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief