Blog
Veelvoorkomende fouten bij het ontwikkelen van websites
Tijdens het maken van websites worden veelal dezelfde fouten gemaakt en vragen gesteld. Enig idee welke dat zijn? Gelukkig weet Jeroen Denissen dat wel, onze partner in webdevelopment van internetbureau KLIK3. We delen zijn ervaringen in dit blog.
Klik3
First things first. Wat is KLIK3? Het internetbureau van Jeroen bedenkt, bouwt en beheert professionele WordPress websites. De bedrijfsnaam zelf heeft ook een link met het web, maar dat kan Jeroen beter zelf uitleggen:
“De naam KLIK3 stamt af van de klik3-regel, één van de bekendste onofficiële regels van het web. Dit houdt in dat bezoekers idealiter binnen drie kliks de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn,” aldus Jeroen.
Deze regel vormt de kern van waar Jeroen voor staat: het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke en professionele websites. De focus van KLIK3 ligt op maatwerk, afgestemd op het type klant en zijn wensen. Het proces is van A-Z. Van advies tot concept/design, ontwikkeling, hosting, onderhoud én support.
Deze fouten worden het meest gemaakt
Volgens Jeroen zijn het vaak dezelfde dingen die op meerdere websites misgaan. “Dat komt neer op websites die niet gebruiksvriendelijk zijn of traag werken. Ook de achterzijde kan voor problemen zorgen. Denk aan het beheer ervan. Zo is het lang niet voor iedereen eenvoudig te gebruiken. Ook beschikt niet iedereen zelf over de kennis of middelen om zomaar aanpassingen door te voeren.
Daarnaast zien we veel overbodige functies in de beheeromgeving. Oftewel extra functionaliteiten die op de website zelf niet eens gebruikt worden. Al dit soort zaken resulteert in onnodig trage en/of niet gebruiksvriendelijke websites.”
Van fouten maken leert men, toch?
Dat zou je zeggen. Toch zijn er een aantal redenen dat ze telkens terugkeren. “Veel WordPress-websites worden gebouwd met een kant en klaar thema. Deze thema’s zijn veelzijdig. Dat is leuk en aardig, maar meestal heb je slechts een (heel) klein deel van alle functies nodig.
Hierdoor sluiten bepaalde functionaliteiten helaas niet altijd aan bij de wensen van een klant. Afgezien van het feit dat je webdesign niet uniek is, kan dit ook zorgen voor een minder prettige gebruikerservaring.
Bedrijven denken vaak dat een website “even in elkaar gezet” kan worden. De realiteit is echt anders. Snel een website bouwen vanuit een kant en klaar thema kán een tijd- en kostenbesparende oplossing zijn. Na een poosje botst het design met wensen van bedrijven en/of lopen websitebezoekers tegen beperkingen aan.”
“Als je niet regelmatig updates uitvoert, loopt je website meer risico om gehackt te worden.”
Jeroen Denissen, Webdeveloper / owner Klik 3
Make notes: hier moet je op letten
Ga of laat je een website bouwen? Houd dan in ieder geval hier rekening mee: “Zorg dat je website aansluit bij jouw online ambities, doelen en doelgroep. Daarnaast zijn een gebruiksvriendelijk design, zoekmachineoptimalisatie en kwalitatieve content van belang.
Een veilige en meetbare website is tegenwoordig overigens ook geen overbodige luxe. En mede hiervoor werkt KLIK3 samen met FindFactory, zodat de monitoring nauwkeurig is én klanten continu op de hoogte zijn van interessante statistieken.”
Hier lopen klanten vaak tegenaan
“De vragen die we binnenkrijgen van klanten variëren ontzettend. Denk aan algemene vragen over functies van WordPress of WooCommerce, adviesvragen over Search Engine Optimization (SEO) of andere problemen of bugs waar iemand tegenaan loopt.”
Ook vragen klanten (zonder onderhoudsabonnement) regelmatig of WordPress wel of niet geüpdatet moet worden. Het advies is om dat wel te doen, want dit is erg belangrijk voor de veiligheid. Als dit niet regelmatig gebeurt, lopen websites meer risico om gehackt te worden.”
Toe aan een optimale website?
Kwamen de fouten uit dit blog je herkenbaar voor? Of was je sowieso al van plan om je huidige website te verbeteren? Onze webdevelopment partner KLIK3 zorgt voor een website die werkt. Voor alle gebruikers, dus zowel voor eigen beheer als voor je doelgroep.
Interesse in een oriënterend gesprek? Laat je gegevens achter of bel ons op 013 – 820 0164 voor meer informatie.
Werken bij KLIK3
KLIK3 heeft nog een vacature openstaan voor een support medewerker. Ben/ken jij iemand die nog een baan zoekt? Bekijk hier de functieomschrijving en aanvullende informatie.