Blog
Google Analytics 4 verandert data analyse vanaf 2023 voorgoed
De dag waarvan we wisten dat hij zou komen is daar: op 1 juli 2023 stopt Google met het ondersteunen van Universal Analytics – de huidige (en meestgebruikte) variant van Google Analytics. Vanaf dat moment gaan alle websitegegevens naar het in 2020-geïntroduceerde Google Analytics 4. Maar wat betekent dit voor de data analyse van een gemiddeld bedrijf?
Wat is Universal Analytics?
In 2012 kwam Google met een nieuwe manier van online data verzamelen. In plaats van dat elk bezoek aan een website werd gemeten als opzichzelfstaande gebeurtenis, werden met Universal Analytics verschillende browsers en apparaten gekoppeld aan één unieke gebruikers-ID.
Google doet dit met behulp van cookies. Die zorgen ervoor dat nauwkeurig wordt bijgehouden wanneer iemand in aanraking komt met je website of webshop, waar ze vandaan komen (een advertentie op Google of Facebook, bijvoorbeeld) en wat ze precies doen op je website.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe variant van Google Analytics. Zoals Google zelf zegt was ‘Universal Analytics gebouwd voor een generatie van online metingen die gericht was op desktop gebruikers, onafhankelijke sessies en waarneembare gegevens uit cookies. Maar deze manier van meten raakt door een toename van mobiele gebruikers en privacy restricties steeds meer verouderd,’ aldus Google. Google Analytics 4 gebruikt geen IP-adressen of cookies om gebruikers te volgen, maar Google zegt in hun aankondiging niet hoe gebruikers nu wel gevolgd worden.
Daarnaast werkt Google Analytics 4 met ‘gebeurtenissen’ in plaats van individuele paginaweergaven, doelen en transacties. Google zegt hierover dat “elke interactie op een website als een gebeurtenis kan worden gezien”.
Wat is er veranderd vanaf 1 juli 2023?
Sinds 1 juli 2023 komt er geen data meer binnen op de ‘Universal’ variant van Google Analytics. Het is dus van groot belang dat elke website tijdig én zorgvuldig is overgezet naar Google Analytics 4, zodat er geen websitegegevens verloren gaan.
Na 1 juli 2023 is het nog wel mogelijk historische data te zien, maar na minstens zes maanden worden ook deze gegevens verwijderd. Vanaf 1 juli 2023 is er dus nog maar één versie van Google Analytics.
Onze bevindingen over het stopzetten van Universal Analytics
In alle jaren dat werken met Google-producten is het ons niet ontgaan dat de techgigant steeds meer pusht om ‘het nieuwste product’, in dit geval Google Analytics 4, te gaan gebruiken. Van advertenties tot e-mails en banners bovenaan de dashboards: Google doet er alles aan om GA4 aan de man te krijgen.
Op dit moment vinden we dat GA4 nog in de kinderschoenen staat. Veel data die we nu makkelijk uit Universal Analytics halen, is niet of nauwelijks te vinden in GA4 – of met veel meer moeite. Daarnaast zijn we niet tevreden met het minimale antwoord van Google op de vraag hoe gebruikers gevolgd gaan worden op websites. Kortom, voor Google een weet, maar voor ons voorlopig nog een vraag. Wordt vervolgd..
Update 2024: intussen zijn onze SEO-marketeers wegwijs in Google Analytics 4 en hebben we deze nieuwe tool ook toegevoegd aan ons Academy-trainingsaanbod. Wil je zelf alle fijne kneepjes van GA4 leren? Meld je dan aan voor een training.