Blog

Maak kennis met de nieuwe Performance Max Campagnes

Een dag zonder nieuwe ontwikkelingen, is een dag niet geleefd. Dat is vast de gedachte van Google, want stilstaan.. daar doen ze niet aan. Onlangs lanceerde de techgigant binnen Google Ads een nieuw campagnetype: de Performance Max Campagnes. Hiermee zet het bedrijf de wens naar nóg meer automatiseren door naar realiteit. Benieuwd naar deze nieuwe campagnevorm? Onze SEA-specialisten delen in dit blog hun eerste bevindingen.


Wat houden Performance Max Campagnes in?

Google introduceerde deze campagnevorm met de belofte dat je hiermee het maximale resultaat kunt behalen op het gebied van omzet of leads. Niet alleen met behulp van automatisering, maar ook met machine learning. Wat deze campagnes extra bijzonder maakt is dat het bijna een combinatie is van alle andere campagnetypes in één.

Zo worden de advertenties niet alleen weergegeven in het Google Display-netwerk en op de zoekresultatenpagina van Google, maar ook op Google Maps, YouTube en Gmail. Dit is dan ook de reden dat je voor Performance Max meer media nodig hebt dan een standaard Google Search- of Display-campagne.


Stappenplan voor de opzet van een Performance Max Campagne:

  1. Selecteer het campagnetype. In het Nederlands heet de campagne ‘Maximale prestaties’
  2. Kies de belangrijkste conversiedoelen voor de campagne en selecteer (indien beschikbaar) de juiste productfeed en het land waarin deze feed beschikbaar is.
  3. Bepaal het budget en de biedstrategie.
  4. Stel de gewenste campagne-instellingen in.
  5. Geef de itemgroep een naam en selecteer welke producten vanuit de feed vertoond mogen worden.
  6. Voeg de volgende items toe:
    • Uiteindelijke URL
    • Koppen en beschrijvingen
    • Logo’s en afbeeldingen
    • Video’s
    • Call-to-action
    • Bedrijfsnaam
  7. Voeg doelgroepssignalen en extensies toe:
    • Door doelgroepssignalen toe te voegen geef je Google een profiel van de gewenste doelgroep. Door bijvoorbeeld een retargetinglijst van converteerders toe te voegen, zal Google op zoek gaan naar mensen met gelijkwaardige kenmerken. En tot slot kun je net als bij Search-campagnes meerdere extensies toevoegen aan de campagne.

 


Onze bevindingen over Performance Max Campagnes

Met Performance Max bewijst Google wederom dat het steeds meer inzet op automatisering. Los daarvan kon ons SEA-team natuurlijk niet wachten met het uittesten van de nieuwe Performance Max Campagnes. Het oordeel is overwegend positief, maar er ontbreken wel nog een aantal inzichten die cruciaal zijn. Hoewel de campagnes goed lijken te presteren, is het op dit moment niet mogelijk om data te zien zoals je dat kan bij ‘gewone’ Search-campagnes. Zo is het nu nog niet helder hoe de budgetverdeling over de kanalen eruitziet.


Google houdt de touwtjes in handen

Daarnaast ‘kannibaliseert’ Performance Max mogelijk kliks en conversies van andere ingestelde campagnes (vooral van Smart Shopping-campagnes). Performance Max doet het (Search, Shopping en Display) allemaal in één campagne en deze lijkt voorrang te krijgen op je bestaande campagnes. Hierdoor houdt Google het liefst zo veel mogelijk de touwtjes in eigen handen. Voor de ene marketeer is dat een zegen en voor de andere een nachtmerrie.

Optimale combinatie van afbeelding, tekst en video onduidelijk

Ook is het niet goed te zien welke combinaties van afbeeldingen, teksten en video’s het beste scoren – dit probleem zien we momenteel ook al bij de responsieve zoekadvertenties. Als je niet kunt onderbouwen met data welke combinatie het beste werkt, hoe kun je dan het beste optimaliseren?

Automatische creatie van video’s

Als laatste waarschuwt Google dat ze zelf video’s genereert van je teksten en video’s, wat in sommige gevallen kan leiden tot (bijzonder) slechte video’s. Dit nieuwe campagnetype zien we om deze redenen daarom vooralsnog echt als een aanvulling op de andere campagnes.

 


Wil je meer weten over de nieuwe Performance Max Campagnes of een andere vorm van online campagnevoering? Ons team van SEA-specialisten gaat graag met je in gesprek voor jouw product, merk of dienst. Liever zelf aan de slag? Bekijk dan het trainingsaanbod binnen onze FindFactory Academy.

 

 

 

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief