Influencer marketing anno 2022

Actief op Instagram, YouTube, TikTok of ander visueel social medium? Dan is het anno 2022 vaste prik dat je met enige regelmaat wordt beïnvloed door influencers. Misschien wel zonder dat je het altijd actief door hebt. Benieuwd hoe deze vorm van online marketing in elkaar steekt? Op die vraag vind je hieronder antwoord.


First things first, een korte uitleg over influencer marketing. Het is een vorm van online marketing waarbij mensen (zoals jij en ik, maar dan met iéts meer volgers) op social media invloed kunnen uitoefenen op het (koop)gedrag van hun volgers.

Met dank aan een trouwe achterban door een zorgvuldig opgebouwde band hebben zij veel aanzien en vertrouwen verkregen. Doe je als influencer een warme aanbeveling over een product, merk of ervaring, dan zijn hun volgers sneller geneigd hierover ook enthousiast te zijn. In andere woorden: wie beter dan zij kunnen iets optimaal promoten voor jouw bedrijf? Exact.

Dit moet je weten over influencer marketing in 2022

Mega, macro, meso, micro en nano influencers

Zoveel bedrijven, zoveel influencers, maar waar vind je nou net die ene persoon die het voor jou waarmaakt? Het is allereerst goed om in kaart te brengen op welke schaal of niveau je je promotie wilt uitzetten, denk aan massa, macro, meso, micro of nano. Hieronder in het kort de niveaus in termen van sociaal bereik en kenmerkende factoren.

  • Mega (vanaf 1 miljoen volgers): vaak internationaal bekende personen, zoals acteurs, sporters of zangers, maar ook ‘normale’ mensen die eigenhandig een immense achterban hebben gecreëerd. Denk aan succesvolle bloggers binnen fashion, tech of interieur.
  • Macro (100k – 1 miljoen volgers): in deze groep bevinden zich voornamelijk de self-made influencers, zoals de bloggers die hierboven genoemd zijn.
  • Meso (50k – 100k volgers): idem aan bovenstaande, maar doorgaans wel te herkennen aan meer interactie met hun volgers, dus een hogere engagement.
  • Micro (5k – 50k volgers): een populaire groep als je het ons vraagt, want ook in deze categorie wordt veel aandacht besteed aan het contact en oordeel van de achterban binnen een niche.
  • Nano (1k tot 5k volgers): een niveau dat zich kenmerkt door een nauwkeurige focus of afbakening rondom een specifieke niche – en dus een doelgroep die daarbij perfect aansluit.

Onthoud: hoe groter het bereik, hoe hoger de kosten en ook hoe minder persoonlijk de boodschap kan worden overgebracht.


Welke influencer past bij mij?

Het is cruciaal dat je zorgvuldig uitzoekt welke influencer bij je past. Kan deze zich vinden in jouw visie, missie en imago? Zo ja, dan voorkom je een mismatch die zowel jou als de influencer kan schaden.

Let er ook op dat je niet zomaar iemand kiest die te pas en onpas samenwerkingen aangaat met concurrenten – of überhaupt veel andere bedrijven. Dit laatste komt de geloofwaardigheid van de influencer (en jouw gewenste promotiedoel) niet ten goede.


Hoe werkt influencer marketing?

Als jij als bedrijf een influencer inschakelt voor online marketing betaal je diegene om jouw product, dienst of ervaring te promoten. Omdat deze vaak actief is binnen een bepaald vakgebied, kun je op basis daarvan bepalen op welk social media kanaal je de promotie wilt terugzien. Bijvoorbeeld op Instagram, YouTube of TikTok.

Voordelen van influencer marketing:

  • Profiteren van authentieke (user generated) content die aansluit bij een specifieke doelgroep.
  • Grote vertrouwensband en sterke overtuigingskracht bij achterban.
  • Heel gericht de naamsbekendheid vergroten onder een potentieel geïnteresseerd publiek.
  • Geen hinder van eventueel ingestelde ad-blockers door organisch gedeelde content van influencers.
  • Kans tot opbouwen lange termijn band met een influencer voor een langdurige en waardevolle samenwerking.
  • Last but not least: mensen raken makkelijker geïnspireerd door iemand waar ze tegenop kijken of zichzelf (idealiter) in herkennen. Een leuke uitdaging om die unieke beïnvloedende schakel in jouw marketingstrategie te verwerken, toch?

En, hebben we je kunnen influenceren om ook aan de slag te gaan met influencer marketing voor jouw bedrijf? Of wil je weten hoe je je eigen social media kanalen optimaal inzet voor jouw doelgroep? Onze marketeers nemen je maar wat graag mee in de wereld van social content.

 


Pssst.. Heb je jezelf al ingeschreven op onze nieuwsbrief? Dat kan via het formulier rechtsonder op deze pagina. Sta je op de lijst? Dan houden wij jou maandelijks (niet vaker, beloofd) op de hoogte van ontwikkelingen of trends binnen online marketing, klantcases, medewerkers die bevindingen delen over hun vakgebied, onze Academy trainingen en actuele vacatures.