INSTAGRAM

Instagram begon in 2012 als een platform met de mogelijkheid om enkel vierkante foto’s te delen met de rest van de wereld. Sindsdien is er ontzettend veel veranderd op het platform. Zo hoeven de foto’s allang niet alleen meer vierkant te zijn, kun je video’s en stories plaatsen én heeft het platform inmiddels al meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers.

ZET IN OP VISUELE INSPIRATIE

Of je nu kiest voor statisch beeld of videoadvertenties, reken maar op een breed publiek, want Instagram wordt vaker dan ooit gebruikt door je doelgroep. Het is een sterk visueel georiënteerd kanaal, waarbij het draait om oogstrelende en inspirerende content. Ook is Instagram het social media platform dat het snelst aan nieuwe gebruikers wint.

VERGROOT JE BEREIK

Wil je jouw bereik vergroten op Instagram? Zorg dan dat je een goed doordachte strategie hebt. Het zal namelijk lastig worden om jouw kanaal te laten groeien door dingen te plaatsen zonder dat er een plan achter zit. Mensen worden dagelijks overspoeld met foto’s, video’s en stories. Het is dus essentieel om jezelf te onderscheiden en op te vallen bij je doelgroep. Door in jouw strategie het maken van organische content én advertenties op te nemen, vergroot je de kans op een groot bereik.

VOLG JIJ HET NOG?

De afgelopen jaren heeft Instagram veel ontwikkelingen doorgemaakt. Zo is de chronologische weergave van de tijdlijn vervangen door een algoritme dat selecteert welke berichten een gebruiker te zien krijgt. Dat kan natuurlijk ook niet anders, wanneer gebruikers gemiddeld een paar honderd accounts volgen.

Dit algoritme heeft als gevolg dat gemiddeld 10% van de volgers van je bedrijfspagina je berichten te zien krijgt. Dit komt doordat berichten die zorgen voor veel interactie met de gebruiker, voorrang krijgen op andere organische content. Dat maakt het doel voor organische posts dus snel duidelijk: interactie met je volgers bewerkstelligen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

VERGROOT HET ORGANISCHE BEREIK

Uiteraard zijn er een aantal standaard kleine dingen die je kunt proberen voor een groter organisch bereik. Zo helpt het gebruik van hashtags en emoji’s je bericht vaak al een klein stukje op weg. Maar om écht top-of-mind te worden bij jouw doelgroep moet je nog een paar stappen extra zetten.

Ook op het gebied van advertising heeft het bekende platform niet stilgezeten. Instagram advertenties worden opgezet vanuit hetzelfde veelzijdige systeem als Facebook, wat betekent dat de targeting mogelijkheden eindeloos zijn. Met uitbreiding van functionaliteiten zoals Instagram Shopping begeeft het kanaal zich steeds meer op e-commerce-gebied. Kortom: mogelijkheden genoeg om jouw bedrijf op Instagram te profileren door middel van advertenties.

Benieuwd op welke punten onze social media specialisten jouw Instagram strategie kunnen optimaliseren?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.