Blog

Lemon8: binnenkort dé vervanger van TikTok?

Een drankje of het vervolg op Beyoncé’s album? Met Lemon8 – dat spreek je uit als ‘lemonade’ – heb je geen van beide. De app is echter wél misschien de vervanger van TikTok. Pardon? We praten je bij over de nieuwste ontwikkelingen uit het social media landschap.

Wat is Lemon8?

Lemon8 is een app waarin je content maakt en deelt met andere gebruikers. Het foto- en videoplatform lanceerde in 2020 in Japan en richt zich vooral op jonge creators (denk Gen Z). De app is ontwikkeld door ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, en telt wereldwijd al 17 miljoen downloads.

Sinds 2023 is de app ook beschikbaar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar tot op heden nog niet in Nederland. Dit is wellicht een kwestie van tijd. TikTok ligt nu namelijk onder de loep, omdat er zorgen zijn over de veiligheid en privacy van het platform. Het gevolg kan daarom zijn dat TikTok geheel wordt verbannen.

Voor nu nog geen nood aan de man, maar het is wel interessant om te kijken wat Lemon8 zo aantrekkelijk maakt? Het nieuwe social media kanaal hanteert hetzelfde algoritme als TikTok, waardoor je snel viral kan gaan. Mocht TikTok er niet meer zijn, dan is dit dus een verleidelijk alternatief. Veel (micro)influencers maken er al gebruik van. Sommigen worden echter betaald en ontvangen daarom meer bereik op beide platformen.

bron: Lemon8

Hoe gebruik je Lemon8?

Alsof Instagram en Pinterest een baby hebben: zo beschrijven velen de applicatie. Ondanks de stijgende populariteit van video, geeft dit platform de voorkeur aan fotocontent. Daarnaast werkt Lemon8 met categorieën, heeft het pagina’s met ‘For You’ en ‘Following’ en stimuleert het de gebruik van hashtags. Ook is mogelijk om producten te taggen met een prijs, net zoals bij Pinterest- en Instagram shopping.

De app heeft een gebruiksvriendelijke interface voor jonge en beginnende creators. Veel creativiteit is nodig: een post heeft altijd een titel en een uitgebreide caption nodig van minimaal 150 woorden. De gemaakte content zie je vervolgens in één van je feeds. Liken doe je door dubbel te tikken, maar het is ook mogelijk om door te klikken en de gehele post te zien. Het (oude) Instagram meets Pinterest dus.

Lemon8 vs. TikTok

Blijven we bij TikTok of duiken we in de wereld van Lemon8? Wij maakten een lijstje met de overeenkomsten én de verschillen.

Overeenkomsten

  • Vallen beide onder het bedrijf ByteDance.
  • De social media apps zijn bedoeld om creatieve content te delen.
  • Het algoritme van de platformen maken het voor creators mogelijk om (sneller) viral te kunnen gaan.
  • SEO-vriendelijk: zowel TikTok als Lemon8 maken gebruik van hashtags en keywords.

Verschillen

  • Lemon8 pusht foto’s, TikTok pusht video.
  • De weergave van Lemon8 bestaat uit tegels, TikToks weergave bestaat uit feed die schermvullend is.
  • Lemon8 biedt caption templates aan, bij TikTok is dit open ter invulling.
  • Een caption op Lemon8 vereist minimaal 150 woorden terwijl er bij TikTok geen minimaal aantal woorden wordt gevraagd (wel een maximum van 2200 woorden).

We hebben de app natuurlijk nog niet kunnen testen, maar op basis van verschillende reviews geven gebruikers aan dat Lemon8 het rustigere zusje van TikTok is. Volgens hen wordt het gezien als verademing, doordat de focus van Lemon8 meer ligt op afbeeldingen, terwijl TikTok eindeloos videocontent aanbiedt.

Wordt Lemon8 de volgende grote trend? Door de grote aantallen downloads lijkt het een flinke hype, maar het haalt het nog lang niet bij de drie miljard keer van TikTok. Het is dus nog even afwachten hoe dit verder zal lopen. Een eigen eindoordeel geven is daarom moeilijk, maar we gaan de app zeker proberen als het uitkomt in Nederland. Voor nu blijven we volop TikTok-fans – volg jij ons al? – en blijven we verticaal scrollen.

NIEUW! Volg een TikTok training bij FindFactory

Ontdek de kracht van TikTok met een van onze nieuwe TikTok trainingen. Je leert hier niet alleen over de kansen die het voor ondernemers biedt, maar ook hoe je op de juiste manier content creëert en de algoritmen van TikTok gebruikt om jouw doelgroep te bereiken. Ontvang je liever eerst meer informatie? Wacht dan niet langer en neem vrijblijvend contact op.

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief