Blog

Social shopping: shoppen op social media

Shoppen via social media: tegenwoordig is het niet meer weg te denken. Op Instagram, TikTok, Facebook en Pinterest vul je eenvoudig je winkelmandje. Niet gek, want het wordt ons steeds makkelijker gemaakt om een treat yo self-moment in te plannen. In dit blog duiken we dieper in social shopping en hoe je daar als bedrijf op in kan spelen.

Wat is social shopping?

Social shopping – ook wel social commerce genoemd – gaat om producten verkopen waarbij het gehele aankoopproces in een app wordt afgerond. Dit shopproces wordt steeds populairder, omdat het gemak van online winkelen en plezier van social media wordt gecombineerd.

Het voordeel van social commerce is dat het toegankelijk is voor de hele wereld. Niet alleen worden aankopen makkelijker, maar ook het zoeken naar nieuwe producten of reviews gebeurt steeds meer via sociale netwerken. Dit is dus hét moment om in te springen op deze behoefte.

Makkelijke stap in de customer journey

Met social commerce creëer je een vloeiende ervaring: van producten ontdekken tot de daadwerkelijke aankoop. De gehele customer journey laat je naadloos in elkaar overvloeien, waardoor het proces van verlangen naar bezit moeiteloos verloopt.

De vertrouwde omgeving van sociale media zorgt ervoor dat consumenten minder geneigd zijn om af te haken tijdens het aankoopproces. De drempel om een product aan te schaffen wordt lager wat gunstig is voor zowel consumenten als merken.

Op welke kanalen is social commerce beschikbaar?

Van Instagram tot Pinterest: laten we eens kijken welke kanalen deze manier van winkelen ondersteunen.

  • Pinterest Shopping

Naast het ontdekken van inspirerende afbeeldingen, kun je in Pinterest ook direct shoppen met productpins en advertenties. Maar ook dit inspiratieplatform denkt steeds meer aan de shopaholics. In de vorm van fotocarrousels en video shopping ads kun je op een creatieve manier items uitlichten. (Afbeelding bron: Pinterest.com)

  • Instagram Shops

Bij Instagram Shopping is het taggen van producten geen onbekende methode voor meer promotie. Met een shoppable post kunnen gebruikers direct winkelen zonder de app te verlaten. Ook via Instagram stories kan je een shop button’ toevoegen die direct doorlink naar het product. Wil je meer van jouw merk tonen? Dan is het ook mogelijk om een speciale shoppagina te creëren. Deze plek is een soort etalage waar Instagrammers alle producten, collecties en het merkverhaal kunnen vinden.

  • Facebook Shop

Voor merken biedt Facebook Shopping de mogelijkheid om een eigen virtuele winkel op te zetten. Klanten kunnen hier producten opslaan, uitgebreide informatie vinden over collecties en producten en natuurlijk ook shoppen. Facebook biedt daarbij de optie om de winkel te personaliseren, zodat het ook meer aansluit op jouw merk.

  • TikTok

#TikTokMadeMeBuyIt is een populaire hashtag die veel TikTok-gebruikers inzetten. Deze herkenbare hashtags beïnvloedt kijkers sneller om een aankoop te doen. De app speelde goed in op deze trend door de TikTok Shop te openen, maar helaas is dit nog niet (op het moment van schrijven) doorgevoerd in Nederland.Adverteren op dit platform is wél mogelijk. Dit gebeurt meestal in de vorm van korte video’s, maar merken gebruiken ook een fotocarrousel om producten uit te lichten. Bij beide vormen kan je een link toevoegen naar een product of website en blijven bezoekers in de app om het bestelproces af te handelen.

Tip: pakkende video’s maken? Met UGC creëer je herkenbare content die aansluit op jouw doelgroep.
 

Sociaal shoppen in de toekomst

Online shoppen zorgde er al voor dat we binnen een paar klikken ons verlanglijstje kunnen aftikken. Shoppen via social media maakt dit alleen nog maar makkelijker. Door augmentend reality (AR) en het gebruik van social media als zoekmachine, is de verwachting dat social commerce steeds meer bijdraagt een persoonlijke en vlotte winkelbeleving.

Het lijkt er dus sterk op dat social commerce een blijven en groeiend aspect zal worden waar consumenten sneller en eenvoudiger producten kunnen ontdekken en aanschaffen.

Zelf aan de slag met social shopping?

Met één van onze social media trainingen word jij een social shopping expert. Van Pinterest tot Instagram: voor ieder platform delen we effectieve strategieën.

– Bekijk alle trainingen in onze Academy

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief