Blog

SWOT-analyse: wat, hoe en waarom?

SWOT-analyse: nog altijd relevant

De SWOT-analyse, oftewel Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Grote kans dat je deze Engelse termen weleens eerder bent tegengekomen in je leven. Dit bedrijfskundig model voor een zogenoemde sterkte-zwakteanalyse klinkt misschien achterhaald, ouderwets en stoffig, maar niets is minder waar.

Ook vandaag de dag is de SWOT-analyse bijzonder nuttig als het aankomt op het stellen van doelen voor vrijwel elk bedrijf. Waarom? Dat vertellen we je hieronder.

Het belang van doelgericht werken

De doelen die we samen met onze klanten stellen, zijn medebepalend voor hun bedrijfsresultaten. Zodra we met een klant om de tafel gaan zitten voor het stellen van nieuwe doelen of het bijstellen van bestaande doelen, merken we dat dit soms stroever gaat dan je zou verwachten.

Een goed afgebakend doel of – belangrijker nog – een langetermijnstrategie staat of valt met voldoende kennis over de markt waarin de klant actief is. Dat is waar een SWOT-analyse om de hoek komt kijken.

Wat is een SWOT-analyse?

Een SWOT-analyse is als het ware een praktisch hulpmiddel om de bedrijfsstrategie te verfijnen. Je zet de sterktes en zwaktes van een bedrijf af tegen de kansen en bedreigingen van de markt waarin het bedrijf opereert. Zo’n overzichtelijke analyse zorgt ervoor dat sommige zaken ineens glashelder worden.

Dat gezegd hebbende: het is absoluut geen magisch model voor instant succes, maar biedt juist inzichten in de positionering van het bedrijf en de gewenste koers.

Hoe maak je een goede SWOT-analyse?

Om te beginnen is het van belang om het precieze onderwerp van de analyse te bepalen. Ga je de hele organisatie analyseren, ga je focussen op een bepaalde afdeling, een productgroep of een bepaalde dienst? Hoe specifieker je hier bent, hoe waardevoller de informatie is die je uit de SWOT-analyse haalt. Dit onderwerp voor de interne analyse bepalen wij samen met de klant.

Vervolgens bepalen we samen in welke markt we ons bevinden voor de externe analyse. Wanneer deze factoren duidelijk zijn, hebben we een duidelijke afbakening gemaakt voor de interne én externe analyse.

De interne analyse: wat zijn de sterktes en zwaktes?

Deze interne analyse geeft inzicht in zaken waarin het bedrijf sterker of zwakker is dan de concurrentie. De sterktes kun je inzetten als competenties om de kansen te benutten en bedreigingen tegen te gaan die uit de externe analyse rollen. Om de interne analyse vervolgens uit te werken, beantwoorden we onder meer de volgende vragen:

  • Wat is de huidige positionering?
  • Wat is de huidige marketingstrategie?
  • Welke SEO-activiteiten worden op het moment gedaan en hoe presteren deze?
  • Wat zijn de social media activiteiten?
  • Hoe presteert de website?
  • Wordt er geadverteerd en zo ja, hoe presteren deze advertenties?
  • Hoe presteert het bedrijf/product/dienst op het moment?
  • Wat is het concurrentievoordeel/onderscheidend vermogen?
  • Wat zijn de huidige marketingprestaties?

De externe analyse: wat zijn de kansen en bedreigingen?

Voor de externe analyse bekijken we de markt. We willen hierin inzicht krijgen, zodat we (potentiële) kansen en bedreigingen kunnen bepalen. Hierbij is het goed om zowel naar de concurrentie als de doelgroep te kijken. Vragen die we onder meer beantwoorden zijn:

  • Welke veranderingen zijn er gaande in de markt?
  • Wie zijn de concurrenten?
  • Wie is de doelgroep?
  • Op welke zoekwoorden scoren de concurrenten?
  • Welke colorzoekwoorden gebruikt de doelgroep?
  • Welke social media platformen worden gebruikt?

Tijd voor conclusies en strategie

De interne en externe analyse zijn voltooid. Wat nu? De volgende stap is het trekken van conclusies en het afzetten van de sterktes en zwaktes tegen de kansen en bedreigingen. Start je net met het maken van SWOT-analyses? Dan kun je de zogenoemde ‘confrontratiematrix’ gebruiken om dit overzichtelijk in kaart te brengen.

Wij zijn al meer ervaren – natuurlijk 😉 – dus we gaan vaak meteen aan de slag met het formuleren van de voornaamste aandachtspunten. Dit kunnen dingen zijn als:

  • We zetten advertentiecampagnes op voor Instagram, Facebook en LinkedIn
  • We zorgen dat er een x-aantal pagina’s ranken op zoekterm ‘x’
  • We doen voorstellen voor een re-design van de website
  • We gooien de sitestructuur op de schop

En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met voorbeelden, want er zijn genoeg opties! Het belangrijkste is dat we altijd in een SEO, SEA of social media gerelateerde oplossing voorzien. De precieze inhoud van deze oplossing verschilt natuurlijk per klant.

Zo hebben we bijvoorbeeld voor HelloChair de productfeed geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot meer klikken en meer conversies vanuit Google Shopping advertenties. Als we het aantal conversies in mei vergelijken met de conversies in april zijn deze namelijk gestegen met 46,67%.

Wil je zelf leren hoe je meer klikken en conversies uit advertenties haalt? Wacht dan niet langer en bekijk onze trainingen op het gebied van SEA.

Op basis van deze conclusies en aandachtspunten, zetten we de basis voor een langetermijnstrategie. Met zo’n strategie bepalen we wat we wanneer gaan doen en koppelen we hier doelen aan. Zo’n doel kan er als volgt uit zien: In maand x willen we een x-aantal gemiddelde bezoekers op de website hebben die via social media advertenties zijn doorverwezen.

Dit is een heel beknopt voorbeeld. In de praktijk omvat het een uitgestippeld plan met verschillende taken die uitgevoerd moeten worden en cijfers die behaald moeten worden.

Bekijk alle trainingen

Voorkom tunnelvisie bij de analyse

Waarom het zo waardevol is om deze SWOT-analyse samen met ons team te maken? Nieuwe blikken geven nieuwe inzichten! Wanneer je zo’n analyse als bedrijf of afdeling zelf maakt, kan het zijn dat je in een tunnelvisie terechtkomt en onverhoopt dingen over het hoofd ziet. Door de analyse samen te maken met mensen die zowel een frisse blik werpen op het geheel als andere expertises hebben, krijg je sowieso verrassende inzichten.

Heb je hulp nodig bij jouw bedrijfsstrategie en kom je er zelf niet uit? Kom maar door met je verzoek! We gaan graag met jouw bedrijf en verhaal aan de slag om een verhelderende SWOT-analyse te maken en je digitale doelen en wensen in werking te zetten. Neem contact met ons op en wie weet zien we elkaar binnenkort bij een spetterende brainstormsessie!

plan een brainstorm

Updates in
je mailbox?

Stay tuned! Schrijf je in en ontvang een aantal keer per jaar de nieuwste updates, interessante blogs en artikelen in je inbox.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief